A VÁLLALATI ÖNKÉNTESSÉG HÁLÓZAT CÉLJAI

Széles hálózati network kialakítása a vállalati, a civil-nonprofit szektor és az egyetemi szféra képviselőinek részvételével annak érdekében, hogy:

  • a vállalati önkéntesség terén különböző szintű gyakorlatokkal rendelkező vállalati és civil-nonprofit szereplők, valamint az egyetemi szférát képviselő szakemberek között – a hálózati találkozók alkalmával – létrejöjjön egy folyamatos és rendszeres tudás-, tapasztalatmegosztás, ami lehetőséget ad új kapcsolatok kialakítására, együttműködésre, közös projektek indítására.
  • A Vállalati Önkéntesség Hálózat tagjainak közreműködésével létrejöjjön egy olyan közös gondolkodás, ami megalapozza azt, hogy a vállalati önkéntesség társadalmi és gazdasági hatását relevánsan, a hazai viszonyokra adaptáltan mérni lehet, illetve
  • megjelenjen a “Vállalati CSR és önkéntesség Magyarországon, 2025” című riportkötet, ami egyrészt átfogó képet ad a magyar vállalati önkéntesség helyzetéről, másrészt széleskörű lehetőséget ad mind a vállalatoknak, mind a civil nonprofit szervezeteknek saját tevékenységük összehasonlítására, olyan új megoldások és példák megismerésére, amelyek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tegyék vállalati önkéntes programjaikat. Harmadrészt a kötetet megalapozó felmérés eredményei által megmutathatóvá válik a vállalati és a civil-nonprofit szektor együttműködésének eddigi hatékonysága és jövőbeni felesztendő területei.

A Vállalati Önkéntesség Hálózat online platformján

  • hírek, információk cseréje a vállalati és a civil-nonprofit hálózati tagok között,
  • jógyakorlatok és új kutatási eredmények bemutatása az egyetemi szféra képviselői részéről,
  • az online kapcsolattartás elősegítése a regisztrált hálózati tagok között,
  • a regisztrált hálózati tagok rendszeres és folyamatos tájékoztatása a hálózati eseményekről.

MIT KÍNÁL REGISZTRÁLT VÁLLALATI ÉS CIVIL – NONPROFIT SZERVEZETI TAGJAINAK A VÁLLALATI ÖNKÉNTESSÉG HÁLÓZAT?

  • hálózati kapcsolódást a vállalati, a civil-nonprofit szektor és az egyetemi szféra olyan szakemberei között, akik elkötelezettek a magyar vállalti önkéntesség fejlesztése iránt;
  • vállalati, szervezeti, méret és tevékenységi terület szerint sokszínű szakmai közösséget;
  • tudás-, tapasztalatmegosztást, amivel a vállalati önkéntes programok és a CSR tevékenység tovább fejleszthető, valamint olyan HR előnyöket, amelyeket a toborzásban, képzésben is hasznosíthatnak a hálózati tagok;
  • jógyakorlatok bemutatásával adaptálható, továbbfejleszthető konkrét példákat a vállalati önkéntesség megvalósulási formáira;
  • a hálózati platformon rendszeres és folyamatos információcserét és kommunikációt, a vállalatok, civil-nonprofit szervezetek és az egyetemi szakemberek között.

MIÉRT VAN SZÜKSÉG A VÁLLALATI ÖNKÉNTESSÉG HÁLÓZAT MEGALAKÍTÁSÁRA?

 Magyarországon a vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) az elmúlt húsz évben normatív vállalatirányitási koncepcióvá lett. Az ESG megjelenésével a vállalati CSR gyakorlatok is átalakulóban vannak, és ennek az ESG-be leginkább implementálható területe a vállalati önkéntesség. Noha vannak zárvány-szerű törekvések arra, hogy a hazai nagyvállalatok CSR/ESG jó gyakorlataikat bemutassák, tapasztalataikat megosszák, de alapvetően négy probléma gátolja azt, hogy a vállalati önkéntesség hatása társadalmi és gazdasági szinten is értékelhető legyen:

  • Az ESG megjelenéséig hiányzott az az ösztönző, hogy a vállalatok beépítsék rövid és hosszútávon CSR koncepciójukba a társadalmi hatásmérést, és ennek alapján építsék fel vállalati társadalmi felelősségvállalási koncepciójukat, illetve ezen belül vállalati önkéntes programjaikat.
  • Nincsenek arra nézve generális adatok, hogy ma nagyvállalati szinten hány munkavállaló, mennyi időt töltött és milyen értékben végzett önkéntes munkát. A közép- és kisvállalati szint szinte teljesen feltáratlan terület ezen a téren. Márpedig „amit nem mérünk az nincs, amit pedig mérünk az növekedni fog” – szól a közkeletű statisztikusi mondás.
  • Nem vált általánossá a tudás- és tapasztalatmegosztás – sem a nagyvállalati szektorban, sem pedig társadalmi (lokális és munkahelyi közösségek, civil-nonprofit szervezetek) szintjén –, hogy milyen jó gyakorlatok valósultak meg, és milyen társadalmi problémák megoldásához járultak hozzá a CSR programok, ezen belül pedig konkrétan a vállalati önkéntes tevékenységek. Ezt a kommunikációs és marketing híradások, jelentések nem tudták és tudják helyettesíteni.
  • Az elmúlt tíz évben a vállalati és a civil-nonprofit szektor kapcsolata főként adományozási, támogatási programok terén fejlődött. Ahogy fentebb is bemutattuk, az évek során kialakultak olyan stratégiai partnerségek, jó gyakorlatok is, amikor a vállalati önkéntes programok megszervezését és lebonyolítását civil-nonprofit szervezetek végzik. Ugyanakkor – a szakirodalmi elemzések és a gyakorlati tapasztalatok szerint is – ezek a kapcsolatok eléggé partikulárisak és kevéssé ösztönzik a partnereket az innovatív megoldásokra a vállalati önkéntes programok kialakításánál.

AMENNYIBEN A FENTI CÉLKITŰZÉSEKKEL VÁLLALATI SZAKEMBERKÉNT, CIVIL-NONPROFIT SZERVEZET VEZETŐJEKÉNT EGYETÉRT, LEGYEN TAGJA A VÁLLALATI ÖNKÉNTESSÉG HÁLÓZATNAK

 

A VÁLALATI ÖNKÉNTESSÉG HÁLÓZAT ÉS PLATFORM

a Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Hivatal

2020-2.1.1.-ED-2024-00332 sz. pályázati támogatásával

az Alapítvány a Magyar Önkéntesség Fejlesztéséért megvalósításában működik.