2025. január 7.

Avagy a vállalati társadalmi felelősségvállalás maximalizálásának kérdései. Az elmúlt két hónap számos vállalatnál mozgalmas időszak volt, hiszen a karácsonyi ünnepek közeledte az adományozás, a rászoruló társadalmi csoportok megsegítésének időszaka volt. Mindezek kapcsán ez az írás a vállalati filantrópia és/vagy önkéntesség dilemmáiról szól, hiszen a vállalati társadalmi felelősségvállalás mellett igazán elkötelezett vállalatok számára mindig felvetődő kérdés, hogy mivel és hogyan tudnák maximalizálni társadalmi hatásukat.

A közvélemény folyamatos és – kedvezőtlen gazdasági környezetben, különösen – nagyobb nyomást gyakorol a vállalkozásokra, hogy társadalmi és környezeti felelősséget vállaljanak. A vállalatok számára az ilyen gazdasági környezetben fontosabbnak tűnik, mint valaha, hogy számot vessenek azzal,

  • hogyan, miként jelenhetnek meg társadalmilag felelős brandként, illetve
  • hol tudják a legjobban elkölteni azt a pénzt, amit a társadalmi hatásuk kifejtésére fordítanak

A vállalati adományozás és előnyei

A vállalati jótékonyság kezdetei a XIX. század elejéig nyúlnak vissza, amikor a tulajdonosok főként természetbeni adományokkal igyekeztek munkásaik és a lokális közösség helyzetén javítani. A század végére a felvilágosult filantróp tulajdonosok már reformtörekvésekkel és -intézkedésekkel igyekeztek munkásaik és a szegények, az elesettek, illetve a lokális közösségek helyzetén javítani, amely törekvések később intézményesített (vállalati alapítványok) formát is öltöttek. A vállalati adományozás „fénykora” az 1990-es évekre esett, amikoris elindult útjára a vállalati társadalmi felelősség vállalási koncepció.

A vállalati adományozás

  • könnyebb és gyorsabb útnak mutatkozik a társadalmi hatás eléréséhez az által, hogy erősebb kapcsolatokat hoz létre egy társadalmilag hátrányos helyzetű csoporttal és/vagy egy kívánt ügyfélkörrel,
  • a cég számára pozitív PR-t jelent és a felelős brand kialakításában is nagy szerepet játszik,
  • a redisztribúció sajátos formája a piaci szektor és a háztartások, valamint civil-nonprofit szektor között.

 A vállalati önkéntesség előnyei

Először a 2008-as a pénzügyi-gazdasági válság, majd a COVID-19 pandémia hangsúly eltolódást okozott a vállalati adományozás és a vállalati önkéntesség viszonylatában, amelynek hátterében a vállalati kiadások csökkentése állt.

Ezzel párhuzamosan számos olyan kutatás látott napvilágot, amely a képzett munkavállalói önkéntesség előnyeit tárta fel, úgymint:

  • Csökkenti (akár 57 százalékkal is) az alkalmazottak fluktuációját;
  • Javítja munkacsoportok/osztályok/csapatok mentális jólétét;
  • Erősödnek a kollégák és a különböző osztályok közötti kapcsolatok;
  • Kivételes platformot biztosít az alkalmazottaknak, hogy valós környezetben fejlesszék készségeiket;
  • A vállalati önkéntesség által szerzett gyakorlati tapasztalatok elősegítik a személyes és szakmai fejlődést, így a tehetségfejlesztés hatékony eszköze is.

Forrás: https://n9.cl/knowcn

Egy hipotetikus számolás: a vállalati adományozás versus önkéntesség társadalmi hatása

 Hogyan is néz ki az önkéntesség és a jótékonysági szervezeteknek történő pénzadományozás a gyakorlatban? Hazai adatok hiányában az alábbiakban a Matchable számításai alapján bemutatunk egy példaforgatókönyvet, amely segít elképzelni, hogy a vállalati adományozás versus önkéntesség pontosan milyen hatással lehet a jótékonysági szervezetekre és vállalkozásokra hosszú távon.

Adományozás: A vállalat 1 millió (3200 font) adományoz egy választott jótékonysági szervezetnek. Ez egy egyszeri (vagy éves) kifizetés vállalat számára, illetve és a jótékonysági szervezet azonnal 1 millió forint (3200 font) értékű értékű támogatást kap az ügyéhez.

Vállalati önkéntesség. Hasonló éves költéssel (a vállalati önkéntescsapat méretétől függően) a teljes munkaerő számára potenciálisan hozzáférhető egy olyan platform, ahol korlátlan hatást gyakorolhatnak jótékonysági szervezetekre annyi órányi közvetlen és közvetett (pro bono, szakmai) önkéntességgel, amennyit munkáltatóként megenged. Innovatív, készségalapú önkéntes projektek átlagosan 768 ezer forint (1.920 font) hatást gyakorolnak több jótékonysági szervezetre, szemben a hagyományos önkéntes programok 5280 forintos (13,20 fontos) átlagával.

Forrás : https://n9.cl/knowcn

A Matchable számításai szerint a vállalatok átlagosan 12 hónap alatt 15-ször értékesebb hatást gyakorolnak a vállalati önkéntes projektekkel, mint az egy egyszeri pénzbeli adományozással.

A Vállalati Önkéntes Platform februári hálózati találkozóján ez lesz az egyik World Café vitatémánk.

Várjuk előzetes jelentkezésüket és témajavaslataikat a

platformvallalationkentesseg@gmail.com e-mail címen.

Dr. Bartal Anna Mária