Holló Anna, másodéves MA hallgató (Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Ellátási lánc menedzsment szak) esettanulmánya a miskolci Vasas Szerszám Központ, mint középvállalkozás társadalmilag felelős szerepvállalásáról.
A Vasas Szerszám Központ több mint 30 éve működik Miskolcon. Az esettanulmányban bemutatom, hogy egy kereskedelmi középvállalkozás miként válhat társadalmilag felelős vállalkozássá egy közösség érdekében.
„Egy szerszám nagykereskedő idővel kulturális misszióba fog” – avagy a miskolci Vasas Szerszám Központ „fejlődéstörténete”
A miskolci Vasas Szerszám Központ jelenleg 50 embernek ad munkát és a múlt évben 3 milliárd forint bevétele volt. A kezdetek óta Kocsák Gábor a vállalat tulajdonos és ügyvezető igazgatója. Szakmai pályafutását a Műszaki Anyag és Gépkereskedelmi Vállalatnál kezdte a rendszerváltás előtt, ahová üzletkötőnek jelentkezett. Mivel iparral korábban is foglalkozott, de a kereskedelem világában nem volt előképzettsége, így nem igazán bízott abban, hogy őt választják, de mindezek ellenére megkapta az állást. A rendszerváltás idején a MAGÉV bezárt, de társaival együtt alapított egy betétitársaságot, ahol szerszámokat kívántak eladni, korábban megszerzett üzleti kapcsolataikat felhasználva. Noha nehézségekbe ütköztek, de nem adták fel, ami döntő szerepet játszott a vállalkozás életben tartásában.
Tanulmányaim során már több vállalattal is volt szerencsém foglalkozni, és általában találtam egy közös elemet. Azaz, volt egy mélypont a vállalatok életében, amelyből a kiutat az jelentette, hogy „ha sikeres akarsz lenni, nem adhatod fel, még akkor sem, ha reménytelennek tűnik a helyzet.” – idézet Kocsák Gábortól.
Első önálló szerszámüzletét, a PhobexTools Kft.-t Kocsák Gábor 1998-ban alapította meg Miskolcon egy 40 négyzetméteres irodában, melyhez egy 30 négyzetméteres raktár is tartozott. Ahogy az üzlet növekedett, a hely egyre kisebbnek bizonyult, bővítésre volt szükség. A tulajdonos az egykori Vasas Művelődési Központot vásárolta meg, és ezt nyilatkozta: „Beleszerettem ebbe a leharcolt, „brutalista stílusú”, – az egykor a vasgyári munkások számára ikonikus – épületbe, és megláttam benne a lehetőséget.” – mondta Kocsák Gábor egy vele készült interjúban.
A 2020-ban Magyarországon is kirobbant Covid-19 járvány minden vállalatot új, még soha nem látott kihívások elé állította. A home office kialakítása és ennek nehézségei, beszerzési problémák és szállítmányozási gondok, valamint az online kereskedelem felerősödése jellemezte ezt az időszakot a gazdasági életben. A Vasas Szerszám Központ webshopja így csak 2022-ben kezdte meg működését.
Szintén 2022-ben kapott újabb lendületet a társadalmi felelősségvállalás szerepe is a vállalat életében, melyet a honlapján igényesen mutat be. Sajnos a magyar gyakorlat általánosságban azt mutatja, hogy ha a vállalatok végeznek is valamilyen társadalmilag felelős tevékenységet, ezek sokszor rejtve maradnak. Pedig a PR egyik egy fő „tanácsa”, hogy „Tégy jót, és beszélj róla!” Mindenképp hasznos lenne, ha egyre több cég gondolkodna így, mert a megcélzott rétegek is könnyebben tudomást szereznek tevékenységükről, valamint ez példamutató is lehet. Sőt, ha elég sok vállalat teszi, akkor nem csak jó példává, hanem egyenesen társadalmi elvárássá is válhat, ami pedig értéket teremt.
A Vasas Szerszám Központ lokális társadalmi felelősségvállalásának példái
A vállalkozás lokális beágyazottsága jól megmutatkozik abban, hogy a Vasas Szerszám Központ vagy megkeresés, vagy ismeretségi körön belüli ajánlás útján kapcsolódik a helyi közösségekhez. Egyaránt támogatnak eseményeket, intézményeket vagy éppen infrastruktúra fejlesztéseket. Ezeknek legnagyobb része miskolci, illetve régión belüli. Ezzel hozzájárulnak a helyi- és régiós gazdaság élénkítéséhez, valamint a közösségi kapcsolatok erősítéséhez is, de legalább ennyire fontos szerepet tölt be a cég jó hírnevének növelése is
A Vasas Szerszám Központ lokális, Miskolcot érintő, társadalmilag felelős vállalásai közül hármat emelnék ki. Az első említésre méltó ezek közül, hogy a vállalat támogatásával a Miskolci Tűzoltók Sportegyesülete 2024-ben 500.000 Ft értékben 54 db Milwaukee vágásbiztos munkavédelmi kesztyűt adott át használatra a Miskolci Hivatásos Tűzoltóság tűzoltóinak. Szintén a Milwaukee által gyártott, kompakt méretű, alacsony súlypontú és ütésálló, megerősített nylon lábakkal rendelkező, akkumulátoros fényforrásokat is a rendelkezésükre bocsátottak, hiszen gyakran előfordulhat, hogy olyan helyen kell menteni, ahol nagyon gyenge a fényforrás. Ez segít abban, hogy a tűzoltók biztonságosabb munkakörülmények között segíthessenek a bajbajutottakon, munkájuk hatékonyabbá válhasson. Már korábban is támogattak életmentőket: 2022-ben a Miskolci Mentőszolgálat részére pénzadományt adtak át, mellyel „Bronzfokozatú Életmentő” elismerést nyerhettek el
A Jubileumi Fazola fesztivál kiváló példája annak, hogyan lehet egy régi hagyományt életben tartani, és az újabb generációk számára is érdekessé tenni. Ebben a Vasas Szerszám Központ is aktívan részt vett, mert a fesztiválon bemutatott látványcsapolás a vállalat adományaiból valósult meg. Kitelepülésük is volt a fesztiválon, ahol a bemutatott termékeken túl étellel és itallal kedveskedtek a látogatóknak, a gyerekeknek lufit is adtak.
A harmadik, lokális társadalmi felelősségvállalása a vállalatnak a Vasas Napok megszervezéséhez kapcsolódik. Az Újgyőri főtéren is egy régi hagyományt szeretnének ismét feléleszteni és a köztudatba hozni. Nevezetesen az 1970–80-as években megszervezett Vasas Munkás Napokat, vagy ahogy napjainkban ismertté vált, a Vasas Napokat. A rendezvény sok emberben szép emlékeket idéz fel. A 2024-es Vasas Napokon én is részt vettem árusként, és nagyon kellemes élményeket szereztem. A termékeimet helypénz fizetése nélkül értékesíthettem, ők biztosították a helyet. Mindenben a segítségemre voltak a cég dolgozói. Rengeteg gyerekeknek szóló programot szerveztek, mint például ugrálóvárat, kalózokkal való találkozást, falmászást, arcfestést. A gyerekeknek, és szüleiknek ez semmibe sem került, és boldog, izgalmasan eltöltött hétvégi programra adott lehetőséget, ráadásul fizetés előtt. Nagyon sok olyan családot is láttam eljönni, akik valószínűleg szerényebb körülmények között élnek, és nem tehetik meg, hogy gyakran részt vegyenek hasonló programokon, amelyek pénzbe kerülnek. A téren pedig folyamatosan zajlottak a táncos-zenés programok, az édesszájúak örömére pedig tortaszeletet is osztottak a látogatóknak.
Végezetül meg kell még említeni, a miskolci adventi villamos mindig toronymagasan megnyeri az európai adventi villamosok szépségversenyét. A 2022-es, mézeskalácsosra feldíszített jármű fő támogatója is ez a vállalat volt.
A Vasas Szerszám Központ támogatási programjának példái
A civil szervezeteknek nyújtott támogatásai programjai között elsőként kell megemlíteni, hogy a Piros Orr Bohócdoktorok Alapítványt rendszeresen támogatják: „A nevetés és a pozitív élmények jelentősen hozzájárulhatnak a gyógyulási folyamathoz és az általános jóléthez. A gyermekek esetében a bohócdoktorok jelenléte csökkentheti a szorongást, javíthatja a hangulatot és segíthet a kezelések elviselésében. Az idősek számára pedig a bohócdoktorok látogatásai szociális interakciót és érzelmi támogatást nyújtanak, ami kulcsfontosságú az életminőségük javításában. “
Az elmúlt év legkiemelkedőbb társadalmi szerepvállalásának „Együtt Ádin Kezét Fogva” Alapítvány támogatását tartják. Az adománygyűjtő program egy hónapig tartott, és olyannyira sikeres volt, hogy a keretében 1 millió Ft-ot tudtak átutalni Kneifel Ádin gyógyulása érdekében az alapítványnak. A kisfiú Duchenne-féle izomdystrophiában szenved, és speciális génterápiás eljárásra van szüksége.
2024-ben a Magyar Mazsorett Bajnokságot Miskolcon szervezték, a Vasas Szerszám Központ pedig támogatta a város fiatal tehetségeit, akik az eseményen akár a franciaországi világbajnokságra is kvalifikációt szerezhettek. A vállalat szerint nagyon fontos a fiatal tehetségek támogatása, jeleskedjenek bármilyen sportágban, művészeti formában vagy tudományban.
Holló, cigányréce, zöld varangy, sőt madagaszkári bütyköscsótány, aranysakál és királypiton – az a közös ezekben az állatokban, hogy a vállalat mindegyik fajból fogadott örökbe jelképesen egy-egy példányt, ezzel segítve a Miskolci Állatkert munkáját, fenntartását.


A Csodamalom Bábszínház ötletes, kreatív kezdeményezése volt, hogy előadásaik bábjait örökbe lehet fogadni. A Vasas Szerszám Központ az Együgyű Misó című előadásuk ördögét, Csipiszt fogadta örökbe, szintén jelképesen, hiszen őt sem lehet hazavinni.
Mire és hogyan példa a Vasas Szerszám Központ lokális társadalmi felelősségvállalása és adományozási tevékenysége?
A tűzoltók támogatása, vagy az állatkerti örökbefogadás óriási segítség a városban működő intézményeknél, civil szervezeteknél felmerülő problémák megoldásában. A Piros Orr a szociális ügyek megoldására irányul, de a cég vezetősége úgy gondolja, hogy a Miskolci Nemzeti Színháznak nyújtott támogatás is épp ugyanolyan fontos a közösség számára, hiszen a kultúra támogatásával széles társadalmi réteget tudnak megérinteni.
Nem céloznak meg kifejezetten egy társadalmi csoportot vagy tevékenységi területet. Számukra két fő szempont létezik: a tevékenység mindenképpen jó és nemes célt szolgáljon, valamint ezáltal a vállalat megítélése is pozitív legyen, mellyel más cégeknek is példát tudnak mutatni. Fontos számukra, hogy a példájukon keresztül más cégek vagy akár magányszemélyek is eljussanak oda, hogy hasonló érzékenységgel és lendülettel támogassanak eseményeket, szervezeteket és személyeket.
A támogatási kezdeményezések felülről jövő, a vállalat alapítója és egyben tulajdonosa „álmai” szerint valósulnak meg. A klasszikus példa, melynek során egy vállalatnál adományozással kezdődik a társadalmi szerepvállalás, nem igazolható. A megismertek alapján az ikonikus Vasas Művelődési Központ épülete indított el egy ötletet Kocsák Gáborban, hogy ez a vállalat alkothat valami kiemelkedőt. Az emlékfal és a poptörténeti pont megemlékezik a hely múltjáról, ahol sok művész fellépett már. Édesanyám mondta, hogy az ő szalagavatója is ezen falak között kapott helyet 1985-ben.
Mint a felsorolt példákból is látszik, a rendszeres és epizodikus jellegű támogatások egyaránt részei a vállalat életének. A Vasas Napok és a Piros Orr Bohócdoktorok támogatása például rendszeres, de ha egy beteg gyermeket kell támogatni, ő is számíthat arra, hogy a vállalat mellé áll. Kendi Péter marketing vezető, fogadja a megkereséseket, illetve a támogatással kapcsolatos ügyeket, adminisztrációt, mindezt az ügyvezetővel egyeztetve, együttműködve és az ő jóváhagyásával.
A saját, vállalati rendezvényeken, illetve a kitelepülésen minden dolgozó részt vesz és segít. Tapasztalaim szerint a cégek alkalmazottai egyébként az ilyen társadalmi szerepvállalások során nagyon jól érzik magukat, és a vállalat iránti elkötelezettségük is növekszik. Jól érzik magukat, egy változatosabb, kötetlenebb munkakörnyezetben, ami valójában nem is mindig tűnik munkának, mert rengeteg embernek csalhatnak mosolyt az arcára, ők is szórakozhatnak.
Olyan vállalati önkéntesség jógyakorlatként, amelyek egy-egy társadalmi csoport, közösség, település, térség számára nyújtottak hathatós segítséget dolgozóik önkéntessége révén, szintén ezeket az eseményeket tudom kiemelni, Az életmentők és a szociális segítők támogatása is nagyon fontos, hiszen bárki kerülhet olyan helyzetbe, amikor például a mentők beavatkozására van szükség a gyógyulásához. Az állatok, színház támogatása pedig hozzásegíti a közösséget, hogy minél tovább, és minél jobb minőségben élvezhessék a természet csodáit és a művészeti világ kiemelkedő alkotásait
A Vasas Művelődési Ház megőrzése és felújítása, mint a Vasas Szerszám Központ működésének innovatív eleme
„A szervezési-szervezeti innováció új szervezési-szervezeti módszerek megvalósítását jelenti a cég üzleti gyakorlatában, a munka szervezésében vagy a külső kapcsolatokban.” Az innováció nem csak teljesen új ötletekre, hanem a régiek felújítására, korhoz illővé tételére is vonatkozhat. A megismertek alapján számomra az a legjobb marketinggyakorlat, hogy a tulajdonos foglalkozott az új épület múltjával, és annak jelentőségével a miskolciak életében. Nem próbálta teljesen átformálni, hanem tisztelettel gondolt az egykori kultúrházra, az ott korábban fellépő művészekre, és a közönségekre, akik szép emlékeket gyűjthettek ott. Úgy alkotott valami újat, hogy közben a hagyományokat is megőrizte – sőt, újjáélesztette azokat. Ebben az innovatív kezdeményezésben nagy szerepet játszott a tulajdonos személyisége, hiszen másképp ez az ötlet nem jöhetne létre – és ha létrejönne, akkor sem mindenki lenne képes kitartani mellette.

Az esettanulmány alapjául szolgáló interjút Kendi Péter marketingvezetővel készült. Már azt is igazán poztívumként értékeltem, hogy ettől a cégtől készséges segítséget kaptam, ugyanis tapasztalataim szerint nem minden cég ennyire nyitott az egyetemi megkeresésekre.
Az esettanulmány képillusztrációja Mocsári László képeinek felhasználásával készültek.
Az esettanulmány Síposné Dr. Nádori Eszter, egyetemi docens ( Miskolci Egyetem, Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet) mentorálásával valósult meg.