Alberti Laura BA hallgató (PTE Közgazdaságtudományi Kar, kereskedelem és marketing szak) esettanulmánya, amely Kőműves Glória a Nevetnikék Alapítvány vezetőjével való interjú alapján készült.
Az írás Dr. Rácz-Putzer Petra egyetemi adjunktus ( PTE Közgazdaságtudományi Kar, Fenntarthatósági Központ vezető) mentorálásával valósult meg.
A Nevetnikék Alapítvány történetének 17 éve
A Nevetnikék Alapítvány egy, a baranyai régióban működő civil szervezet, amely több, mint 17 éve foglalkozik azzal, hogy tevékenységével különböző formákban támogassa a kórházban ápolt gyermekek testi-lelki jóllétét. Az alapítvány fejlődése, működése és munkája nem csak más civil szervezetek, hanem vállalatok számára is tanulságos. A Nevetnikék Alapítvány megálmodója és vezetője Kőműves Glória, aki 2008-ban hozta létre az alapvetően pécsi székhelyű és elsősorban a régióban tevékenykedő szervezetet. Tevékenységük három egymástól jól elkülöníthető, de szorosan összekapcsolódó tevékenységi körből áll: a kórházlátogatások, a mesefalfestések és a játékkészítő műhelyek működtetése.
A kórházlátogatások a beteg gyermekek, családtagok általi rendszeres látogatásának nehézségére és a kórházi dolgozók, elsősorban nővérek, túlterheltségére kínálnak megoldást. Az önkéntesek két hónapos képzést követően a fekvőbeteg gyermekosztályokon tartanak kétórás, bábos, mesemondós, kézműves, zenés vagy társas foglalkozásokat. Napjainkban 66 aktív önkéntes, 4 városban (Pécs, Kaposvár, Dombóvár, Szigetvár) teszi szebbé a beteg gyermekek kórházban töltött idejét (további részletek az Önkéntes Szemle esettanulmányában olvashatóak).
A látogatások mellett kiemelt szerepe van a mesefalfestő programoknak is. Ezzel a lehetőséggel a régió kórházi osztályai vagy orvosi rendelői élhetnek, a baranyai régió szinte bármely településéről. A festésekre jellemzően szombati napokon kerül sor, alkalmanként hétköznap délután. A program elején az önkéntesek egy rövid oktatáson vesznek részt, majd sor kerül a kijelölt terület kifestésére egy koordinátor segítségével. A mesefalfestések célja, hogy az egészségügyi környezet ne rideg és idegen, hanem meghitt, barátságos, játékos és otthonos legyen – csökkentve ezzel a szorongást és támogatva a gyermekek jóllétét és gyógyulását.

A szervezet tevékenységének legújabb pillére a játékkészítő műhely, ahol a résztvevők kézzel készített, barkácsolt, varrott vagy festett játékokat állítanak össze, melyeket az alapítvány a partner gyermekkórházak betegeinek adományoz. A műhelyek jellemzően Pécsett kerülnek megtartásra, egy műhelyvezető koordinálásával és lehetőség van akár alkalmi, akár rendszeres részvételre is. Fontos kiemelni, hogy az általános önkéntesség mellett, a műhely nyitott vállalati jellegű csapatépítők megtartására is akár Pécsett, akár Budapesten.
A szervezeti és a vállalati önkéntesség kezdete és fejlődése a Nevetnikék Alapítványnál
Az alapítvány tevékenysége kezdetben elsősorban a kórházlátogatásokra épült, melyeket nagyobb anyagi ráfordítás nélkül, a szervezethez csatlakozó önkéntesekkel tudott megvalósítani.
Ezt követően, az alapítvány fejlődéstörténete kapcsán érdekes, hogy a vállalati önkéntesség nem a klasszikus önkéntességi modell mentén alakult ki. Azaz, nem a kizárólagos adományozástól haladt az önkéntesség felé, hanem a vállalati önkéntesség megjelenésétől kezdve párhuzamosan valósult meg az „adományozás”. A vállalati önkéntesség megjelenése és hagyománnyá válása a mesefalfestés programokhoz kötődött. Ennek oka, hogy ezek a programok már nagyobb anyagi ráfordítást igényeltek és ekkor még az alapítvány egyáltalán nem foglalkozott a klasszikus értelemben vett adománygyűjtéssel.
Az első, szinte váratlan módon érkező felkérésnél kezdődött el a céges kapcsolatok bevonása az alapítvány munkájába. A partner megvette az alapítvány által kért szükséges eszközöket (festék, ecsetek, fóliák), amiket a vállalat önkéntes munkavállalói maguk használtak fel a kórtermifalak festésekor. Ez a modell volt az alapja a vállalati önkéntességnek, melyet a program kezdetén több esetben az alapítvány kezdeményezett, felkérve cégeket, hogy „fogadjanak örökbe” kórtermeket és csapatépítő jelleggel fessék ki azt egyszerűbb mintákkal, figurákkal.
Az adományozás és a vállalati önkéntesség összefonódása
Idővel azonban egyre több kórházi megkeresés érkezett – nem csak Pécsről, hanem a környező településekről is – így a festések rendszeres hétvégi programokká váltak, egyre jelentősebb szakmai koordinációt, látványtervezést és eszközállományt igényelve. A szükséges eszközöket ettől kezdve az alapítvány központilag vásárolta meg egyben, és a régió vállalatai részarányosan járultak hozzá ezekhez a beszerzésekhez. Mindezzel elősegítették azt, hogy az alapítvány a megfelelő szakmai koordinációt is biztosíthassa a vállalati önkéntesek számára, illetve, hogy egyéb fontos beruházásokat is eszközöljön. Az önkéntesség anyagigénye tehát adományozási hozzájárulásokkal kapcsolódott össze.
A következő mérföldkő, az interaktív mesefal projekt volt, mely során a pécsi ambulancia teljes folyósóját festette ki az alapítvány, több száz önkéntes közreműködésével. Ez a projekt amellett, hogy jelentős költségekkel járt, még a korábbiaknál is összetettebb szervezést, illetve előzetes tervezést igényelt. Ennek köszönhetően, hogy két jellemző út alakult ki az együttműködéseket tekintve:
- Az egyes vállalatok kizárólag adományokkal támogatták a projektek megvalósítását (jó példa erre a HC Linear, akik tárgyi adománnyal támogatták 2024-ben az alapítványi infrastruktúrát);
- A vállalati önkéntes részvétel iránti növekvő igény hatására az adományozás szervesen beépült a vállalati önkéntes programokba, az önkéntességben való részvétel feltételeként.
Fontos, hogy a festések csakis kórházi igény felmerülése alapján valósulnak meg, meghatározott helyszínen és időpontban, azért, hogy valós értéket teremtsen az intézmények számára. Ezen feltételekhez alkalmazkodniuk kell azon cégeknek, akik részt szeretnének venni a festésekben. Ennek oka, hogy egyre kevesebb az olyan kórterem a régióban, ahol ezek a programok megvalósulhatnak, hiszen telítődik a „piac”. Ezért azon cégek kiválasztása, akik élhetnek ezzel az önkéntességi lehetőséggel, a támogatási és hozzájárulási hajlandóság alapján történik.
Napjainkra ez a önkéntes-modell finomodott és kiegészült további elemekkel is, mint például: játékkészítő műhelyekben való közreműködés és itt ugyancsak a programmegvalósítás támogatása adományok útján. A játékkészítő műhelyek a koronavírus járvány alatt kerültek kidolgozásra és megjelenésük teljesen átalakította a vállalati önkéntességi lehetőségeket, hiszen a festésnél sokkal rugalmasabb önkéntes és csapatépítési lehetőséget jelent, mind a helyszín, mind az időpont tekintetében. Így a vállalati önkéntesség jelentős része ma már a műhelyekbe csoportosul. Az érdeklődő vállalatok meghatározott összeg, adomány fejében tudnak részt venni a játékkészítő műhelyeken, amely fedezi a játékkészítéshez szükséges eszközök, anyagok beszerzését, a főállású koordinátor kollégák jutalmazását stb. Mindezt akár külső céges, akár az alapítvány saját, erre kialakított helyszínén. Ráadásul, ez a lehetőség Pécstől elszakadva is meg tud valósulni, így napjainkban már más régiókban működő cégek számára elérhető az alapítvánnyal való együttműködés.
Összességében jól látható, hogy a szervezet fejlődésével párhuzamosan, a vállalati önkéntesség is jelentősen – és szükségszerűen – átalakult. Már a kezdetekben sem a klasszikus önkéntes-modell alapján alakult, hanem inkább egy fordított tendencia volt meghatározó; az önkéntességet követte, vagy azzal összekapcsolódott az adományozás. Emellett, az alapítvány belső növekedése olyan új szükségletek megjelenését vonta magával, amelyekre a partnercégeknek reagálniuk kellett. A vállalatok nem csak önkéntes tevékenységként tekintenek az ilyen jellegű programokra, hanem mint csapatépítési lehetőségek. Ezt a szemléletváltást és a növekvő érdeklődést az alapítványnak kezelnie kell annak érdekében, hogy az önkéntesség tényleges, valódi társadalmi értéket teremtsen, és ne váljon „látszatönkéntességgé”, a vállalatok konformitása, igénye miatt. Mindezzel párhuzamosan viszont a Nevetnikék arra is törekszik, hogy azon cégek, amelyek jellemzően csak adományokkal támogatták a szervezet munkáját, a műhelyek révén szintén bevonódjanak az aktív szerepvállalásba.
Csapatépítés és/vagy vállalati önkéntesség
A Nevetnikék esetében a vállalatok civil szférában való önkéntes tevékenységének egyik jellegzetes motívuma a csapatépítő jellegű, aktív közreműködés, legyen szó a mesefalfestésről vagy a játékkészítő műhelyekről. Ez azonban nem mindig volt jellemző a régióban. Mind az alapítvány, mind a játékkészítő műhelyek első éveiben komoly szemléletformálásra volt szükség a cégek körében, bemutatva azt, hogy „az önkéntes nem ingyen munkaerő”, hanem komoly logisztikai, szakmai és pénzügyi hátteret igényel tevékenységének megszervezése.
A jótékonysági csapatépítők is egyre inkább beépültek az elmúlt években a régió vállalatainak kultúrájába. Így ma már a Nevetnikék Alapítvány is jól tudja alkalmazni ezt az értékajánlatot azon cégek esetében is, amelyek kezdetben kizárólag adományozással járulnak hozza a szervezet munkájához. Ezzel, a passzív adományozókból is aktív önkéntes partnerek válhatnak, akik valódi társadalmi értéket hoznak létre.
Az alapítvány emellett, tudatosan törekszik az állandóságra: célja, hogy az egyszeri együttműködések helyett, hosszútávú partneri kapcsolat alakuljanak ki közte és a vállalatok között, akik így akár évente visszatérnek önkéntes munkavégzésre. Ez a stratégia a szervezet fenntartható működésének kulcsa, hiszen sem a kórházlátogatások, sem a játékkészítő műhelyek nem kampányszerű, hanem folyamatos és állandó igényen alapuló programok, amelyek hatékony működését a hosszútávú, kiszámítható együttműködések képesek biztosítani.
Mi motiválja a vállalati önkénteseket a Nevetnikék Alapítványnál?
A Nevetnikék Alapítvány 2024 nyarán, kutatást végzett vállalati önkéntesei körében, melyben a vállalati önkéntesek motivációit és visszajelzéseit vizsgálta a mesefestések és a műhelyek kapcsán. A válaszokból egyértelműen látszott, hogy az akár órákat gép előtt ülő munkavállalók számára hatalmas értéket jelent a kreatív alkotás lehetősége és főként annak a tudata, hogy a kézzelfogható végeredmény társadalmilag hasznos, hiszen beteg gyermekeknek segíthetnek. Továbbá motivációként jelent meg az is, hogy az önkéntesség során kollégáik más, személyesebb oldalát is megismerhetik, sőt olyanokkal is találkozhatnak, akikkel egyébként nem kerültek volna szoros kapcsolatba a mindennapi munkavégzés során.
A kutatásból mindemellett az is kirajzolódott, hogy a munkavállalók egyre inkább figyelembe veszik az önkénteslehetőségeket a munkakeresés és munkahelyválasztás során, és nagyobb eséllyel maradnak egy olyan cégnél, ahol ennek van hagyománya. Ebből is látszik tehát, hogy a hosszú távú partnerségek nemcsak a civil szervezet számára előnyösek és biztosítanak stabilitást, hanem a vállalat szempontjából is értéket teremtenek és munkaerő-megtartó erőt jelentenek: hiszen a dolgozók pozitív élményként élik meg az önkéntességet, a cégek pedig társadalmi felelősségvállalásuk hiteles, lokális formáját valósíthatják meg. Mindez pedig elősegíti az employer branding megerősítését és kapcsolatépítést jelent a civil és a vállalati szféra között.
A civil szervezeti szempontok a vállalatokkal való együttműködésben
Fontos látni, hogy a vállalatok elsődleges társadalmi felelőssége saját gazdasági működésük fenntarthatóságának biztosítása: a munkahelyteremtés, az innováció és a gazdasági érték előállítása. A civil szektorral való együttműködés e felelősségen túlmutató, önkéntes és addicionális jellegű vállalás, amely nem elvárható, azonban nagy jelentőségű lehet, hiszen a civil szervezetek annál hasznosabban és stabilabban tudják a küldetésüknek megfelelő társadalmi munkát ellátni, minél többféle típusú támogatáshoz férnek hozzá; többek között a vállalati szféra oldaláról. Ez megnyilvánulhat akár anyagi vagy önkéntes támogatásban, amely stabilitást és biztonságot jelenthet, de akár pro bono szolgáltatásokban is, amelyek szakmai tudást bővülését és így a fejlődést segítik elő.
Egy kis- vagy középvállalkozás, amely támogatási vagy önkéntes tevékenységet szeretne elkezdeni egy civil szervezettel való együttműködésében, számos előnnyel számolhat – mind munkáltatói, mind társadalmi felelőségvállalási szempontból. A Nevetnikék Alapítvánnyal való partnerségek példája is jól mutatja, hogy az ilyen típusú programok kézzelfogható közvetlen társadalmi hatással bírnak, miközben a vállalati közösséget is erősítik.
Az együttműködés sikerességéhez azonban fontos megteremteni a szükséges szabályozási és fizikai feltételeket, illetve a szemléletbeli fogékonyságot. A Nevetnikék Alapítvány vállalati önkéntességi evolúciója is azt mutatja, hogy a cégeknek is tudniuk kell alkalmazkodni a civil szervezetek átalakuló igényeihez – mint például, hogy anyagi vagy önkéntes támogatásra van-e épp szükség –, és ha vannak, a megszabott feltételekhez is. A valódi igények iránti nyitottság elengedhetetlen ahhoz, hogy elkerülhető legyen a látszat-jótékonykodás és valódi legyen a társadalmi értékteremtés. Egy vállalat számára is csak akkor lehet valódi megtartó erő a vállalati önkéntesség, ha nem kizárólag saját céllal, PR jelleggel végzi a támogató tevékenységet, hanem hosszútávú szemlélettel, elkötelezetten vesz részt az együttműködésben.
Ez a fajta szerepvállalás akkor lehet igazán eredményes és hosszú távon fenntartható, ha a civil szervezetek képesek professzionálisan, kölcsönös értékteremtésre törekedve fogadni és hatékonyan hasznosítani a vállalati jelenlétet. Továbbá, a társadalmi hozzájárulás mellett képesek fogadni és menedzselni a vállalatok szerepvállalását, illetve becsatornázni őket a civil szférába, úgy, hogy az tényleg hasznos legyen. Ehhez a szervezetek részéről az iránymutatás mellett, szükség van a megfelelő módszertani tudásra és apparátusra is, amely elősegíti, hogy az együttműködés mindkét fél számára motiváló és gyümölcsöző legyen (mint például, hogy a vállalatok megfelelő visszajelzést kapjanak a támogatásuk eredményéről, hatásáról).
A Nevetnikék Alapítvány példája jól mutatja, hogy milyen erőforrások és tudások tesznek lehetővé egy ilyen együttműködést. A szervezet a Covid-időszakban még a túlélésért küzdött, azonban néhány év alatt olyan fordulatot vett, amely országos ismertséghez és stabil vállalati partnerségekhez vezetett. Ennek alapját a fennálló helyzethez való adaptáció (játékműhelyek koncepciójának bevezetése), a stratégiai szemléletű szervezetfejlesztés (teljes állású munkavállalók, műhelyvezetők), valamint a kapcsolati háló tudatos építése és ápolása jelentette. Olyan képességeket építettek be a működésükbe, amelyek lehetővé tették, hogy a vállalati együttműködéseket célzottan, kölcsönösen előnyös módon alakítsák ki és működtessék
A vállalati önkéntesség esetében kulcsfontosságú, hogy kétirányú kapcsolatot jelent és a benne résztvevő feleknek kölcsönös partnerségként kell tekinteniük rá. A Nevetnikék Alapítvány példája ennek, hiszen megmutatja, hogy a valódi társadalmi változás ott kezdődik, ahol a civil és a vállalati világ nem egymás mellett, hanem egymással közösen dolgozik.
Összegezve, a Nevetnikék Alapítvány példát mutat arra, hogyan válhat a vállalati önkéntesség a civil-vállalati szféra együttműködésének kiindulópontjává. Másrészt az alapítvány gyakorlata jól szemlélteti, miként lehet ezeket az együttműködéseket fenntartható módon, valódi társadalmi értéket teremtve megvalósítani. Mindemellett pedig, az alapítástól kezdve önmagát sokszorosan túlnövő alapítvány rendkívül fontos szerepet játszik a Pécs környéki régió civil szférájának fejlesztésében és a vállalati szférával való együttműködés támogatásában.