Fodor Eszter BA hallgató (Budapesti Corvinus Egyetem gazdálkodási és menedzsment alapszak) esettanulmánya, amelynek alapját Somlai Andreával a Thai President Foods Hungary Kft. cégvezetőjével készült interjú adta.
Az írás Dr. Ásványi Katalin egyetemi docens ( Budapesti Corvinus Egyetem Fenntarthatósági menedzsment és környezetgazdaságtan Tanszék) mentorálásával valósult meg.
Adott egy nemzetközi élelmiszeripari cég leányvállalata, amely Esztergomból támogat iskolákat, bentlakásos otthonokat és rászorulókat. Adott egy vezető, akinek szívügye a társadalmi felelősségvállalás, és adott a munkavállalók olyan közössége, amely szívesen tesz a helyi lakosokért. Így formálódik a Thai President Foods Hungary története, hiszen a cég a gazdasági értékteremtés mellett nagy hangsúlyt fektet a társadalmi szerepvállalásra is.
A Thai President Food Kft. működésének első hat éve, az alapítástól a Covid 19 járványig
A Thai President Foods Hungary Kft.-t 2014-ben alapították Esztergomban. Az üzem elsősorban az európai (például francia, holland és finn) piacra készíti termékeit, és fontos szerepe van a vállalat nemzetközi terjeszkedésében. A cég egy thaiföldi központú multinacionális cég leányvállalata, és erőteljesen vállal szerepet a helyi közösség életében. A vállalkozás alapítása óta folyamatosan fejlődik. Az élelmiszeripari termékek stabil kereslete révén, és a Thai President Foods termékkínálatának köszönhetően a COVID-19 járvány sem okozott jelentős gazdasági visszaesést a cég számára. A termelés a pandémia ideje alatt is folyamatosan zajlott, illetve a lezárások feloldást követően is gördülékenyen folyt tovább a cég működése. Ez a stabilitás nagy hatással volt a dolgozók életére is, hiszen ez jelentős biztonságot nyújtott számukra.
Covid-19 járvány után: stabilitás a és a vállalati társadalmi felelősségvállalás tudatosodása
A cég fejlődése a járvány lefolyását követően is töretlenül alakult, azonban az elmúlt évek során több nagyobb kihívással is szembenézett. Az egyik legjelentősebb ezek közül az, hogy egyre több versenytárs jelent meg az európai piacon. Az anyacégtől való nagy földrajzi távolság is nehézséget okoz alkalmanként, hiszen ez bizonyos esetekben megnehezíti a kommunikációt, valamint a döntéshozatalt.
A járvány utáni időszak a cég társadalmi felelősségvállalás iránti elköteleződésére is jelentős hatással volt: CSR-tevékenysége fokozatosan struktúrálódni kezdett. Már nem csupán eseti, reaktív adományozásokról volt szó, hanem tudatosabb, rendszeresebb jelenlétről a helyi közösségi életben. Ebben nem kis szerepe volt a cég ügyvezetőjének, aki a thaiföldi anyacég családközpontú, kevésbé profitorientált kultúráját is szeretné integrálni a hazai működésbe. „Ők tényleg olyanok, mint egy család. Ez rám is hatással van – nem csak üzleti, de emberi értelemben is. Hiszem, hogy ez a szemlélet a mi vállalatunkat is jobbá teheti.”– mondta Somlai Andrea.
A vállalati adományozástól az önkéntességig
A Thai President Foods Hungary Kft. társadalmi felelősségvállalásánk fejlődése a klasszikus modell alapján alakult, miszerint adományozási akciókból bontakozott ki a vállalati önkéntesség. Ennek megfelelően a vállalat ilyen jellegű kezdeményezései főként kezdődött el 2016 körül. Az első adományozások a saját termékkel – instant tésztákkal – történtek iskoláknak, otthonoknak, civil szervezeteknek, de volt példa pénzbeli segítségre is, például egy iskola közműfelújítása kapcsán.
Ezek az akciók amellett, hogy nagy segítséget jelentettek az adott közösségeknek, nagy hatással voltak a vállalat belső kultúrájára is. A dolgozók közül többen is akadtak, akik önkéntes jelleggel vették ki a részüket, például az adományok kiszállításához járultak hozzá. Ez fokozatosan a vállalati önkéntesség csírájává nőtte ki magát, így a vállalat munkavállalói egyre gyakrabban és szívesebben vettek részt az ilyen kezdeményezésekben.
A vállalat évente legalább 4–6 alkalommal nyújt adományt vagy támogatást, amelyek jellemzően alkalmi jellegűek, így például jelentős alkalmi támogatás volt a 2024-es árvíz során nyújtott ételadományozás is. A karácsonyi időszak mindig kiemelt jelentőségű adományozási szempontból. Egy-egy akció során általában 3-5 munkavállaló vesz részt önkéntesen, leggyakrabban a termékek szállításában, valamint ezek kiosztásában. A cégvezetés azt reméli, hogy a jövőben nemcsak a részvétel nő majd, hanem maguk az önkéntes programok is rendszeresebbé válnak.
A dolgozói elköteleződés és identitás a cég társadalmi felelősségvállalási programjai mellett
Több dolgozó is kiemelte, hogy ők maguk is érzékenyek a társadalmi ügyek iránt, és különösen motiváló számukra, amikor részt vehetnek az adományok célba juttatásában. Az ilyen visszajelzések erősítik a cégvezetést abban, hogy a CSR nem csupán külső kapcsolatépítés, hanem belső kultúraformáló erő is. Ezek a példák is alátámasztják a szakirodalomban leírtakat, miszerint a társadalmi felelősségvállalás növeli a munkavállalók lojalitását, közösségi érzést épít, és hozzájárul ahhoz, hogy a dolgozók hasznosabbnak érezzék munkájukat.
A Thai President Foods Hungary Kft vezetése és dolgozói számára inspirálóan hat az anyacég példája, mivel dolgozói évente több alkalommal óvodákat, szociális intézményeket látogatnak meg, ahol több órát töltenek el önkéntesként. Az anyacég aktív közreműködője nemzetközi segélyszállítmányok támogatásának is. A thai cégvezetés célja, hogy a magyar gyakorlat is közelítsen ehhez a mintához, hiszen ezek az akciók hosszú távon a munkavállalói elkötelezettséget is erősítik. A Thai President Foods Hungary Kft számára példaként szolgál a thai anyagcég kultúrája, mivel számukra is különösen fontos szerepe van a segítségnyújtásnak, valamint a családias légkör kialakításának.
A lokális beágyazottság szerepe a vállalkozás társadalmi felelősségvállalásának alakulásában
A vállalat társadalmi felelősségvállalalásának kiindulópontja vegyes képet mutat, mivel számos kezdeményezés dolgozói javaslatként érkezik (például iskolák, gyülekezetek, otthonok támogatása), máskor vezetői döntés vagy külső megkeresés (például a Magyar Vöröskereszt felkérése Győrfi Pálon keresztül) indítja el az adományozást.
A különféle támogatások, valamint adományozások közös pontja a helyi beágyazottság. A támogatott intézmények, valamint közösségek szinte kivétel nélkül Esztergomhoz vagy közvetlen környékéhez kötődnek. Az adományozások célcsoportját gyerekek, idősek, szociálisan hátrányos helyzetű lakosok képzik. Olyan eset is előfordult, amikor egy munkavállaló érintettsége mentén indul el egy-egy kezdeményezés. Ez is jó példaként szolgált arra, hogy a A Thai President Foods Hungary Kft nyitottan áll a dolgozó javaslatokhoz társadalmi felelősségvállalás terén is.
A helyi közösségek támogatására irányuló akció volt például a dorogi Eötvös József Általános Iskola támogatása is: egy rendezvényéhez kapcsolódóan több csomag élelmiszert ajánlottak fel. Az Esztergomban található Szent Rita Otthont is gyakran támogatja a cég különféle termékfelajánlásokkal. Ezek mellett a vállalat szívesen adományoz különféle helyi versenyek, vagy más nagyobb események alkalmával is.
Példát mutatni emberként, cégvezetőként és vállalatként
A A Thai President Foods Hungary Kft. története azt mutatja, hogy egy nemzetközi cég helyi leányvállalata is lehet érzékeny, lokálisan elkötelezett, és hosszú távon gondolkodó társadalmi szereplő. Ebben a folyamatban kulcsszerepe van egy olyan vezetőnek, aki nemcsak stratégiai szempontból, hanem emberközpontúan is közelíti meg a cég fejlődését. Somlai Andrea cégvezető HR-es háttere, tanulmányai és nemzetközi tapasztalatai mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a vállalat ne csak terméket állítson elő, hanem értéket is teremtsen Esztergomban és azon túl. „A segítségnyújtás az ember lelkének is jót tesz. Akinek nyújtjuk, örül neki, és ez pedig számunkra jó érzés” – hangzott el az interjú során. A Thai President Foods Hungary Kft. mindezzel nemcsak jó példát, hanem utat is mutat azoknak, akik az üzletet és az emberséget nem ellentétként, hanem szövetségesként látják.
Kihívások és jövőkép a Thai President Food Hungary Kft.-nél
A Thai President Food Kft-nek azonban különféle kihívásokkal is meg kell küzdenie társadalmi felelősségvállalása terén. Az egyik legjelentősebb ezek közül az, hogy a magyarországi leányvállalatnak nincs marketingosztálya, így a társadalmi felelősségvállalás iránt tett tevékenységüket nem tudják megmutatni a világ számára. Ez a láthatatlanság sokszor okozhat nehézséget az olyan cégek számára, amelyek komoly erőfeszítéseket tesznek a helyi közösségek támogatása érdekében, azonban méretükből adódóan mégsem kap kellő figyelmet a tevékenységük.
A cégnek ambiciózus jövőbeni tervei vannak a társadalmi felelősségvállalását illetően is. A cél egy strukturált CSR-program kialakítása, amely nemcsak alkalmi adományozási akciókból áll, hanem egy rendszeresebb, és strukturáltabb önkéntes programot is magában foglalna. Ennek kapcsán a cég tervei közé tartozik az is, hogy a thai központ példájához hasonlóan a magyar cég is önkénteseket küldjön például óvodákba. A cégvezető, Somlai Andrea azt is kiemelte, hogy az önkéntességnek fontos szerepe van a munkahelyen belüli csapatépítés során is. A vállalati társadalmi felelősségvállalási stratégia meglapozásához a cégvezető személyesen is tesz lépéseket, mivel jelenleg a Budapesti Corvinus Egyetem ESG-posztgraduális képzésén tanul, hogy mélyebb, rendszerszintű ismeretekkel fejlessze a céget a fenntarthatóság és társadalmi szerepvállalás irányába.