2025. május 13.

Grubits Blanka Zsófia,  MA hallgató (Budapesti Corvinus Egyetem Political Economy szak) esettanulmánya.

Az írás  Dr. Ásványi Katalin egyetemi docens ( Budapesti Corvinus Egyetem Fenntarthatósági menedzsment és környezetgazdaságtan Tanszék) mentorálásával valósult meg

A Webváltó Kft. egy olyan informatikai vállalkozás, amely számára a technológiai fejlődés mellett az emberi értékek megőrzése és továbbadása is alapvető fontosságú. A cég vezetése mélyen hisz abban, hogy a tudás és a fejlődés kulcsa a jövő generációinak kezében is van, ezért kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy lehetőséget teremtsenek a fiatalok számára a tanulásra, a fejlődésre és a tapasztalatszerzésre. A vállalat HR-vezetőjével, Papp Ágotával készült interjúból világosan kirajzolódik: a tudás átadása nemcsak szakmai feladat, hanem szívből vállalt küldetés számukra.

A vállalat története a 2000-es évek elejére nyúlik vissza, amikor néhány fős csapat, köztük a jelenlegi ügyvezető Kerepes Tamás, informatikai oktatással kezdett el foglalkozni majd nem sokkal később már saját vállalkozásban folytatta a munkát, ami idővel további lehetőségeket hozott. A cég ma már 100 fő feletti létszámmal működik és az oktatás mellé a cég működési profiljába a projektalapú fejlesztések, tanácsadás és rendszerüzemeltetés is társult.

A társadalmi felelősségvállalás, mint alapvető érték a Webváltó Kft. működésében

A Webváltónál a társadalmi felelősségvállalás mindig is magától értetődő volt, nem külső elvárásból vagy marketingcélból született. Kerepes Tamás ügyvezető számára személyes küldetés volt, hogy tudását ne csupán szakmai célokra használja, hanem mindig igyekezett azt visszaforgatni a társadalom javára is. A vállalat társadalmi szerepvállalására kiemelt példa – a rendszeres adományozás mellett – a cég informatikai duális képzés programja. Ez a program 18–20 éves fiataloknak biztosít lehetőséget arra, hogy technikusi tanulmányaik mellett gyakorlati tapasztalatot szerezzenek egy élő, működő informatikai környezetben. A fiatalokat mentorok segítik, interaktív órákon vesznek részt, sőt valódi projektmunkákon dolgozhatnak. Az alábbi esettanulmány ezt a programot mutatja be részletesen, kitérve annak működésére, eredményeire, a benne rejlő lehetőségekre, valamint arra a szemléletre, amely a Webváltó társadalmi felelősségvállalási gyakorlatát meghatározza.

Válság idején is közösségépítés

A COVID-19 járvány időszaka a Webváltó Kft. életében is komoly próbatétel volt. A bizonytalanság, a hirtelen megváltozott körülmények mindenkit megviseltek. A vállalkozás tagjai azonban igyekeztek fenntartani a kapcsolatot, folyamatosan lelkesítve egymást. Amint lehetőség nyílt rá, biztonságos irodai beosztásokat alakítottak ki, korlátozva az egy időben bent tartózkodók számát. A home office lehetősége már a járvány előtt is része volt a cég működésének, de a válsághelyzetben még inkább alapvetővé vált. Az irodák fokozatosan kiürültek, de a cég vezetője továbbra is bejárt az irodákba, hogy a vállalkozás működése biztosított maradjon. Apró, de annál jelentősebb gesztusokkal, például csütörtöki házi süteményekkel igyekeztek oldani a feszültséget és fenntartani az emberi kapcsolatokat, még a fizikai távolság ellenére is. Bár a járvány kezdeti időszakában a gazdasági visszaesés közvetlenül nem érintette a céget, később a beruházások visszafogása érezhetővé vált. Ennek ellenére a cég nem hajtott végre leépítést, így a dolgozók számára a Webváltó Kft. a válság idején is biztonságot és stabilitást jelentett. A közösség fenntartása, a személyes figyelem és az egymás iránti támogatás a nehezebb időkben is meghatározó maradt.

Ez az időszak is megmutatta, hogy a Webváltónál válsághelyzetben is fontos marad az emberi hozzáállás, a közösség megtartása, a személyes odafigyelés és a támogatás. Ugyanez a szemlélet jelenik meg a cég társadalmi felelősségvállalási programjaiban is. A duális képzés filozófiája szorosan kapcsolódik ehhez a tapasztalathoz. A fiatalokat nem pusztán szakmai gyakornokként kezelik, hanem közösségként fogadják be őket. Az a figyelem, amit a járvány idején egymás iránt tanúsítottak, ugyanazt a figyelemeta képzésben részt vevő diákok is megkapnak. A vállalat működését áthatja az a szemlélet, hogy a tudást nem szabad megtartani, hanem tovább kell adni. Hisznek abban, hogy a fiataloknak lehetőséget kell adni a tanulásra és a fejlődésre, mert ennek van igazi értelme – így lesz értékteremtő a munka, és így lehet valódi fejlődést elérni nemcsak egyéni, hanem közösségi szinten is. Ez a hit adja a vállalat társadalmi felelősségvállalásának alapját, és ez teszi hitelessé minden kezdeményezésüket.

Az „InfoDiák” duális képzési program – tudást adni és lehetőséget teremteni

A duális képzési program ötlete sem külső elvárásból vagy pályázati lehetőségből született: a Webváltónál egyszerűen úgy érezték, felelősségük van abban, hogy a tudásukat és tapasztalatukat megosszák a fiatalabb generációval. Az ügyvezetőszemélyes motivációja is erősen jelen van a kezdeményezés mögött: szerette volna, ha a cégnél végzett munka nemcsak szakmailag, hanem társadalmilag is maradandó nyomot hagy. Ahogy Papp Ágota fogalmazott: „Egy élet bármikor véget érhet, de a tudás és értékek, amiket átadunk, túlélnek minket.” A program alapja, hogy technikumi tanulmányokat folytató fiatalok három hónapos időszakra csatlakozhatnak a céghez és ez idő alatt nemcsak megfigyelők, hanem aktív résztvevőkké válnak. A mentorált diákok a munkatársak között dolgoznak, projektfeladatokat kapnak, és szóban, írásban is értékelik munkájukat a program végén. A mentorálás során az egyes szakterületek munkatársai segítik a diákokat, a HR-es kollégák pedig olyan gyakorlati ismereteket adnak át, amelyekről iskolai keretek között ritkán esik szó,például: az álláskeresés, interjúzás, vagy a munkahelyi viselkedés alapjai. A vállalat célja nemcsak az, hogy jó informatikusokat képezzenek, hanem az is, hogy a fiatalok bátrabban és tudatosabban induljanak el a munkaerőpiacon.

A képzés működése a gyakorlatban: kiválasztás, részvétel, visszajelzések

A fiatalok kiválasztása alapos előkészítés után történik és maga a képzés pedig egy három hónapos program keretében zajlik. A Webváltó Kft. jelenleg együttműködik a Neumann János Informatikai és a Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikummal. Ezeknek az iskoláknak a diákjai pályázhatnak a képzési helyekre, a jelentkezők pedig egy személyes interjú során mutathatják meg rátermettségüket. Az interjú egyúttal betekintést is jelent a munkaerőpiac világába, ahol fontos szerepet játszik a motiváció, a nyitottság és a szakmai érdeklődés. A Webváltó számára kiemelten lényeges, hogy a programban részt vevő fiatalok valóban lelkesek, elhivatottak legyenek. A programba való bekerülés így nem automatikus, hanem személyes találkozáson alapuló döntés eredménye.

A képzés teljes egészében cégen belül zajlik, külsős oktatók nélkül, jellemzően 16–18 fős csoportokkal. A program szemeszteres rendszerben működik, évente kétszer indul, és minden esetben jelentős adminisztrációs és szervezési feladatot igényel, amit a Webváltó munkatársai végeznek. A képzési időszak alatt a tanulók napi nyolc órában vesznek részt a programban, habár ez nem hivatalosan a munkahelyük, mégis hasonló felelősséggel jár. Ahogy Papp Ágota fogalmazott: „nemcsak dolgozni jönnek, de tanulni is.” A mentorok valódi munkafolyamatokba, , különböző projektmunkákba vonják be őket, ahol egy-egy feladatot önállóan oldanak meg, és mindezt természetesen folyamatos támogatás mellett. A mentorok nemcsak szakmailag segítik őket, hanem emberileg is. Figyelemmel kísérik a diákokat, ki hogyan halad, kinek van szüksége több támogatásra vagy éppen több kihívásra. Szervezetileg a diákokat nem kezelik különálló csoportként, hanem integrálják őket a napi működésbe. A hangnem közvetlen, mindenki tegeződik, és bár nincs formális korlátozás például a telefonhasználatra, a fiatalok mégis fegyelmezetten és motiváltan vesznek részt a programban. Papp Ágota külön kiemelte, hogy a 2025.évi csoport kifejezetten nyitott, jó szellemű, és hálás a Webváltó által nyújtott lehetőségért.

A képzési időszak lezárásaként a diákoknak egy nagyobb volumenű projektmunkát is el kell készíteniük, amelyet mentorok támogatásával valósítanak meg. A záró projekt során nemcsak szakmai felkészültségükről adnak számot, hanem önálló problémamegoldó képességükről is.  Ennek keretében a résztvevők egy nagyobb projektmunkát készítenek a kijelölt mentoraik támogatásával, amelyhez szóbeli és írásbeli feladatok is kapcsolódnak. Így a diákok nemcsak szakmai felkészültségüket, hanem kommunikációs és prezentáló készségüket is megmutathatják. A programot lezáró megbeszélésen – amelyen a Budapesti Ipari Kamara, az iskolák képviselői és a cég munkatársai is részt vesznek – közösen értékelik a diákok fejlődését és az elért eredményeket. A projektmunkára kapott visszajelzés segíti a diákokat abban, hogy tudatosabban építhessék tovább szakmai pályájukat. Ezek az alkalmak lehetőséget adnak mind a fiataloknak, mind a szervezőknek arra, hogy felmérjék, a közösen végzett munka milyen eredményeket hozott és hol van még fejlesztési lehetőség.

A tanulói visszajelzések pedig egyértelműen pozitívak. A hallgatók gyakran kiemelik, hogy itt valóban számítanak, bátran kérdezhetnek és a megszerzett tudásuk kézzelfogható értéket jelent számukra. Papp Ágota maga is aktívan részt vesz a tanítási folyamatban, HR témájú modulokat tart a diákoknak, így sok személyes tapasztalattal is rendelkezik a program kapcsán,. Szerinte külön öröm látni, amikor a kezdetben zárkózott fiatalok a mentorálás során kinyílnak, kérdeznek, és elkezdik szakmai szerepben elképzelni magukat. Gyakori tapasztalat, hogy a képzési időszak alatt nemcsak a szakmai készségeik fejlődnek, hanem a diákok egészséges önbizalma is. A program végére a fiatalok nemcsak több tudással, hanem világosabb pályaképpel léphetnek tovább.

Eredmények és jövőbeli célok a duális képzési program terén

A Webváltó által megvalósított duális programok kézzelfogható eredményeket hoztak mind a vállalat, mind pedig a fiatal, diák résztvevők számára. A három hónapos képzés során a technikumi tanulmányokat folytató diákok nemcsak szakmai tudásban, hanem önismeretben és pályatudatosságban is jelentős fejlődésen mentek keresztül. A program hatékonyságát jól mutatja, hogy a résztvevők több mint kilencven százaléka a képzést követően felsőfokú tanulmányokba kezdett.

A mentorálási folyamat során a technikai készségek átadása mellett olyan szociális és munkahelyi kompetenciák is fejlődnek, amelyek az iskolai oktatás keretei között gyakran háttérbe szorulhatnak. A diákoknak lehetőségük nyílik arra, hogy valós projektekben, felelősségteljes szerepkörökben próbálják ki magukat. A közvetlen, jó hangulatú légkör, az interaktív oktatás és a folyamatos visszajelzés mind hozzájárul ahhoz, hogy a fiatalok bátrabban vállaljanak feladatokat, kérdezzenek, és alakítsák saját szakmai identitásukat. A program végén rendszeresen megszervezett közösségi események, mint például egy kerti party vagy a közös pizzázás zárja le a programot.

Papp Ágota szerint a Webváltó munkatársai számára a társadalmi szerepvállalásnak ez a forája nem teher vagy kötelezettség, hanem szívből jövő küldetés. A képzési program szervezése és lebonyolítása természetesen jelentős odafigyelést és szervezést igényel a napi üzleti feladatok mellett is, ám a csapat tagjai örömmel és lelkesedéssel végzik el ezt a munkát is. Az egyetlen valódi nehézséget az idő és az erőforrások szűkössége jelenti, ha ebből több állna rendelkezésükre, még szélesebb körben tudnák támogatni a fiatalok szakmai fejlődését és a munkaerőpiacra való beilleszkedését. A partneri viszony, a nyitott légkör és a folyamatos visszajelzés olyan alapot teremt, amely hosszú távon is megerősíti a fiatalok szakmai és személyes fejlődését.

„InfoTanár” Mentor Program

A fiatalok támogatása mellett a Webváltó számára az oktatók, informatika tanárok segítése is kiemelt fontosságú. A vállalat hosszú évek óta elkötelezett támogatója minden olyan kezdeményezésnek, amely az informatikai oktatás színvonalának emelését célozza. Ennek szellemében az elsők között csatlakoztak az ITMP Patrónus támogatói konzorciumához is. A cégvezetés meggyőződése, hogy a következő generáció sikeres szakmai pályafutása a tanáraik tudásán és felkészültségén is múlik. Ezért vállalnak aktív szerepet abban, hogy a pedagógusok számára korszerű képzési lehetőségeket biztosítsanak, hozzájárulva ezzel a magyar informatikai oktatás hosszú távú fejlődéséhez.

„Számunkra kiemelten fontos ez a fajta társadalmi felelősségvállalás is. Úgy érezzük, szinte kötelességünk támogatni ezt a kezdeményezést, hiszen a tanárok kezében van a kulcs a következő generáció informatikai szakértőinek kineveléséhez. Ahogy eddig, úgy a jövőben is igyekszünk minden lehetséges segítséget megadni mind a diákoknak, mind az oktatóknak a magyar informatikai oktatás színvonalának emeléséhez,” – mondta Kerepes Tamás, a Webváltó Kft. ügyvezetője az ITMP Patrónus alapítása kapcsán.

A Webváltó Kft. esete jól mutatja, hogy egy középvállalat is képes érzékelhető társadalmi hatást gyakorolni, ha hosszú távú, átgondolt és szívvel-lélekkel működtetett programokat valósít meg. A duális képzési program nemcsak az informatikai szektor utánpótlásához járul hozzá, hanem a fiatal generációk pályára állításában is kulcsszerepet játszik.

Bár a vállalat lelkesedése és elkötelezettsége töretlen, a program bővítését jelentős kihívások nehezítik. A legnagyobb akadályt az emberi erőforrások szűkössége és az időhiány jelenti: a napi üzleti feladatok mellett nehéz elegendő kapacitást biztosítani a képzési program kibővítésére. Ennek ellenére a cég eltökélt abban, hogy minél több fiatal számára tegye elérhetővé ezt a lehetőséget, akár az ország távolabbi régióiból is bevonva diákokat. Az eddigi eredmények megerősítik őket abban, hogy minden befektetett energia sokszorosan megtérül – a fiatalok fejlődésében, az értékteremtésben és a közösségépítésben egyaránt.