2025. március 11.

Béla-Csovcsics Andrea, egyetemi tanársegéd (Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar, Üzleti Tudományok Intézete, Marketing Szakcsoport) és Mészáros Dorottya, másodéves FOSZK hallgató (Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar, Kereskedelem és marketing (marketingkommunikáció) szak) esettanulmánya a szegedi Blureen Marketing Ügynökség, mint kisvállalkozás társadalmilag felelős szerepvállalásáról

A Blureen Kft. szegedi székhelyű marketing ügynökség, amely 2018-ban alakult meg, kis- és középvállalkozások számára nyújt széleskörű marketing és piackutatási szolgáltatásokat. Szolgáltatásaik közé tartozik a közösségi média marketing, tartalomkészítés, online hirdetéskezelés, arculat- és grafikai tervezés, fotós és videós szolgáltatások, valamint weboldalkészítés és -szerkesztés. Céljuk, hogy kreatív megoldásokkal segítsék ügyfeleiket a hatékony piaci jelenlét kialakításában és fenntartásában. Jelenleg az ügyvezetővel együtt 10 fő dolgozik a Feketesas utcában található irodájukban, akik között a nők túlnyomó többségben vannak.

„Közös élmény nem csak az lehet, hogy tartunk egy bulit csapatépítésnek álcázva.”

Honlapjukon rendszeresen megjelenő izgalmas blogbejegyzéseikben beszámolnak szakdolgozóik elhivatott munkájáról, szakmai konferenciákon szerzett tapasztalataikról, valamint a vállalat által szervezett önkéntes programokról. Ezekben a blogokban felhívják a magánszemélyek és partnereik figyelmét arra, hogy csatlakozzanak önkéntes kezdeményezéseikhez.

Legutóbb – az egyik munkavállaló által javasolt – Tappancs Állatvédő Alapítvány gazdátlan kutyusainak tették szebbé a napját egy közös sétával, amely során az önkéntesek nemcsak a négylábú barátokkal töltöttek minőségi időt, hanem ők maguk is rengeteg szeretetet és élményt kaptak cserébe. Ahogyan azt egyik blogbejegyzésükben is írják „Az önkéntes munka azon felül, hogy szuper lehetőség a kikapcsolódásra, minden leendő kutya- vagy cicatulajdonos figyelmébe ajánlott. Az eltöltött munka során elsajátított készségek értékes tudást nyújtanak a jövőbeli kisállat neveléséhez.”

A Tappancsnál végzett önkéntességük egyik célja volt, „hogy egy picit adjunk vissza a közösségnek, társadalomnak, és mondjuk a kollégákat is egy kicsit felpezsdítése, hogy közösen dolgozzunk valamin.” Az ilyen jellegű kezdeményezések nemcsak a rászorulók számára jelentenek támogatást, hanem a vállalaton belüli csapatkohézióra és munkavállalói jól-létre is közvetlen hatással vannak. A közös munka során a kollégák új helyzetekben ismerhetik meg egymást, együtt oldanak meg kihívásokat, és olyan élményeket szereznek, amelyek erősítik az összetartozás érzését. ,,Amikor mentünk a Tappancshoz, akkor kiderült, hogy kik a cica pártiak, kik a kutya pártiak.”

A cégvezető számára kiemelten fontos a céghez való kötődés erősítése, és az önkéntesség ebben kulcsszerepet játszik. ,,Cégvezetőként szerintem sokszor gondolkodok én is azon, hogy mi az, amivel egy picit az összetartozást, a céghez való kötődést lehet erősíteni. És ennek az egyik eleme a közös élmények, és a közös élmény nem csak az lehet, hogy tartunk egy bulit csapatépítésnek álcázva.” – fogalmazta meg elkötelezettségük indítékát Huszár Sándor, a cég ügyvezetője. Kezdeményezésére néhány hónapja bevezették a cégnél a napi 10 perces kollektív tornát, ezzel is közös élményt nyújtva a cégnél dolgozók számára, amivel nem utolsó sorban az egészségükre is odafigyelnek.

Az önkéntes programok olyan értékteremtő alternatívát kínálnak, amelyek nemcsak a társadalom javát szolgálják, hanem a munkavállalók számára is hasznos, motiváló tapasztalatokat nyújtanak.

„Nehéz nemet mondani ilyen ügyekre.”

A Blureen Kft. adományozási programjai kezdetben spontán módon, megkeresések révén bontakoztak ki. Az ügyvezetőt gyakran keresték meg olyan személyek, partnerek vagy vállalatok, akik támogatásra szorultak – ő pedig saját bevallása szerint „nehezen mond nemet az ilyen ügyekre”. Ennek eredményeként az önkéntességi tevékenységek elsősorban felülről, a cégvezetőtől érkeznek. Az első ilyen kezdeményezésre már a cég működésének első évében sor került.

Az egyik ilyen megkeresés néhány évvel ezelőtt érkezett egy kiemelkedő sportolói eredményekkel rendelkező egyetemi hallgatótól. A diák egy váratlan helyzet miatt anyagi támogatástól esett el, és szponzorokat keresett sportkarrierje folytatásához. Az ügyvezető az első találkozás alkalmával alaposan felmérte a sportoló helyzetét: milyen konkrét akadályokkal néz szembe, és milyen támogatási formák segíthetnék leginkább a fejlődését. A Blureen csapata végül úgy döntött, hogy egyszeri, 50 ezer forintos anyagi támogatást nyújt a hallgatónak, valamint egy mentorálási program keretében is segítik a pályája elindulását. A közös munka során olyan eszközöket és stratégiákat sajátított el a sportoló, amelyeket azóta is aktívan használ karrierje építésében.

2025 január második felében egy szervezet, ami „ajánlás alapján jutottak el hozzánk, hogy pályaorientációs napokat szeretnének szervezni a cégeknél középiskolás diákok számára”. A vállalkozás rendkívül nyitott volt erre a megkeresésre, így magukhoz fogadtak 6-7 középiskolás diákot, akiknek volt szerencséjük végig nézni a cégen belüli munkafolyamatokat és feladatokat. A diákok a program végére több területen is kipróbálhatták magukat, többek között TikTok videót is készíthettek a cég által használt előfizetéses szoftverek és munkatársak támogatása segítségével.

Az önkéntesség strukturálása

A társadalmi felelősségvállalás jegyében a munkavállalók is aktívan részt vesznek ezekben a programokban. Jelenleg azonban az önkéntes tevékenységek még nem épültek be teljesen a vállalkozás hosszú távú stratégiájába, és a rendszeresség, valamint a stabil együttműködések kialakítása még fejlesztés alatt áll. A cég vezetése azonban felismerte ennek fontosságát, ezért stratégiai lépéseket tett az önkéntesség strukturálására. Az ügyvezető kezdeményezésére negyedévente egy-egy önkéntes projekt valósul meg, amelynek mindig van egy kijelölt felelőse. Ezek a projektek célzottan szolgálnak az önkéntes feladatok ellátására, és hosszú távon hozzájárulhatnak a vállalat fenntartható társadalmi szerepvállalásához. Emellett az ügyvezető célja még, hogy az önkéntes projektek ne csak felülről szerveződjenek, hanem az alulról jövő kezdeményezések is nagyobb szerephez jussanak.

A Blureen Kft. önkéntes projektjei túlnyomórészt pro bono valósulnak meg. Ezek az aktivitások jelentős időráfordítást igényelhetnek, egy-egy feladat – például egy logó megtervezése – 10-20, de akár 30 munkaórára is lefoglalhat egy kollégát. Amennyiben nem szakmai támogatásról van szó, a vállalkozás pénzadományokkal segíti a támogatásra szorulókat, vagy hétvégi programok keretében önkéntes tevékenységet végez, például kutyasétáltatás formájában. A munkavállalók nyitottak a hétvégi közös önkéntes programokban való részvételre is, nem jelent számukra problémát a szabadidejüket erre fordítani.

Kinek mi az érték?

A kisvállalkozás CSR stratégiájának megtervezése során az egyik legnagyobb kihívást az önkéntes projektek témájának kiválasztása jelenti. Egy kis létszámú csapat esetében különösen nehéz olyan közös ügyet találni, amely minden munkatárs értékrendjével összhangban van, és amely iránt teljes elkötelezettséggel tudnak fordulni. „Fontos, hogy ugyanúgy mindenki ebben értéket lásson, hiszen nem mindenféle önkéntességnek ugyanaz a megítélése. Például másként viszonyulnak az emberek a hajléktalanok vagy akár rászoruló gyermekek megsegítéséhez. Egy munkahely esetén – ha közösen szervezünk meg egy önkéntes tevékenységet – akkor rendkívül fontos, hogy mindenki ugyanolyan fontosnak tartsa az adott célt.”

Az idő- és kapacitáshiány miatt az önkéntes kezdeményezéseiket egyelőre kevésbé tudják kommunikálni blog felületükön és egyéb social media platformjaikon. Az ügyvezető kiemelte, hogy a jövőben nagyobb hangsúlyt kívánnak fektetni ezeknek az eseményeknek a láthatóságára és hatékonyabb kommunikációjára.

Az önkéntes programok szerepe a munkavállalók készségfejlesztésében

Az önkéntes programok a munkavállalók készségfejlesztésében is jelentős szerepet játszanak. A dolgozók olyan kompetenciákat gyakorolhatnak és fejleszthetnek, amelyek a mindennapi munkájuk során kevésbé kerülnek előtérbe.

Egy példa erre, amikor egy a szakterületén kiváló szakembernek a munkakörén túl projektmenedzsment feladatot is el kellett látnia. Bár az alapvető tudása kiemelkedő volt, a feladatok strukturált kiosztása és a világos kommunikáció kihívást jelentett számára. Az önkéntes program keretében egy középiskolás csoport érkezett a vállalathoz, és a kolléga kapta azt a feladatot, hogy ismertesse a fiatalokkal a napi feladataikat és eligazítsa őket. Mivel az üzleti működésre nem volt közvetlen hatása ennek a feladatnak, lehetőséget adott számára, hogy kockázatmentesen fejlődjön ezen a területen. Néhány óra alatt felismerte a világos kommunikáció és az egyértelmű munkamegosztás fontosságát, amely hosszú távon a saját munkáját is hatékonyabbá tette

Az önkéntesség mögött álló, lehetséges vállalati motivációk

A vállalatok/vállalkozások CSR tevékenységeit gyakran több tényező is motiválja, amelyek közül az egyik az, hogy erősítsék a márkájuk ismertségét és pozitív megítélését. Ahogyan az ügyvezető is megfogalmazta, ez a Blureen Kft. esetében sem elhanyagolható szempont: „A motiváció sokkal inkább az, hogy valahol fusson egy picit a cég neve.” Ez azt jelenti, hogy a társadalmi felelősségvállalás nemcsak belső értékeken alapulhat, hanem egyfajta márkaépítési eszközként is funkcionálhat, amely növeli a cég láthatóságát és hitelességét.

Egy ilyen kezdeményezés pozitív visszacsatolást jelenthet az üzleti kapcsolatokban, hiszen a partnerek számára is megmutatja a vállalat/vállalkozás értékrendjét és vezetői filozófiáját. „Ez egy pozitív megerősítés, mert a cégvezetőnek a filozófiáját mutatja, és azt, hogy a cégnél nyitottak az ilyenek önkéntes tevékenységekre.” – erősítette meg Huszár Sándor. Ez a nyitottság és felelősségvállalás nemcsak a munkavállalók és ügyfelek, hanem a stratégiai partnerek számára is értékes üzenetet hordoz.

A cég motivációja mindezek mellett a csapatkohézió erősítése, a kollégák készségeinek fejlesztése olyan tevékenységek által, amelyek nem képezik mindennapi munkájuk részét.

Kell egy rendszer – a jövőben tervek a vállalti önkéntesség fejlesztésére

A  vállalati önkéntesség szempontjából következő lépcsőfoknak azt tekintik, hogy egy olyan strukturált rendszert alakítsanak ki, amely segítségével rövid és hosszú távon is szervezetten részt tudnak venni önkéntes programokon. Kiemelt célkitűzésük, hogy elsősorban lokálisan nyújtsanak segítséget a rászorulók számára, ezáltal közvetlen és mérhető társadalmi hatást érjenek el.

A társadalmi felelősségvállaláshoz dedikált pénzügyi forrásokat kívánnak rendelni, amely lehetővé teszi a stratégiai célokhoz igazodó, folyamatos és átlátható segítségnyújtást. Ezzel a megközelítéssel a vállalkozás az ad hoc jellegű adományozás helyett egy kiszámíthatóbb, fenntarthatóbb és hatékonyabb társadalmi felelősségvállalási modellt kíván megvalósítani

Az esettanulmány alapjául szolgáló interjú Huszár Sándorral, a Blureen Kft. ügyvezetőjével készült, aki maga is kezdeményezője egyes önkéntes projekteknek. Az esettanulmány képillusztrációját szintén Huszár Sándor bocsátotta rendelkezésünkre. Ezúton is köszönjük a közreműködést!

A nyitókép forrása