2025. június 5.

Alberti Laura BA hallgató (PTE Közgazdaságtudományi Kar, kereskedelem és marketing szak) esettanulmánya, amely Turbéki Judittal, a Holcim Magyarország Kft. Kommunikációs vezetőjével készült, aki maga is aktív részese a vállalat önkéntes projektjeinek.

Az írás Dr. Rácz-Putzer Petra egyetemi adjunktus ( PTE Közgazdaságtudományi Kar, Fenntarthatósági Központ vezető) mentorálásával valósult meg.

A Királyegyházán működő Holcim Magyarország Kft., Európa egyik legmodernebb, leginnovatívabb cementgyára, mely az évek során számos elismerésben részesült elsősorban a környezetvédelem, az építészet, a munkáltatói márka és a CSR területén. A társadalmi felelősségvállalás és ezen belül az önkéntesség már a 2011-es megalapítás óta kulcsszerepet játszik a vállalat életében és működési stratégiájának szerves részét képezi; a megalakulás óta több, mint 7000 órát töltöttek önkéntességgel a munkavállalók. A MIÉRT pedig nagyon egyszerű: a Holcim vállalati önkéntes tevékenységeivel folyamatosan törekszik a helyi közösségek életminőségének javítására és támogatására.

A CSR stratégiai fontossággal van jelen a vállalat életében, ami nem merül ki a munkavállalókat érintő intézkedésekben, programokban (melyek a mentális és fizikai egészséget egyaránt érintik), hanem a vállalati kultúrába már teljesen be-betonozódott önkéntességgel is kiegészül. Ennek elsődleges célcsoportja, a gyár és a vállalat bányájának közvetlen környezetében lévő, meghatározott 31 kisebb település közössége. Az önkéntesség jelentőségét pedig mi sem mutatja jobban, mint az, hogy a minden egyes évben ehhez a tevékenységhez kapcsolódó óraszámban meghatározott stratégiai célt, a vállalat több éve jócskán túl is teljesíti.

A Holcim vállalati önkéntes programjainak gyakorlata

A társadalmi felelősségvállalás cégcsoport szinten különösen fontos elvárás, éppen ezért elsősorban felülről szerveződik a vállalat ilyen jellegű tevékenysége. Az önkéntességi programok is elsősorban úgy vannak megtervezve, hogy azok részben a munkaidőben (annak részeként), részben azon túl nyúlóan, hétköznapokon a munkaidőn túl, vagy a hétvégéken valósulnak meg. A programok gyakoriságát jelentősen befolyásolja azok jellege, illetve az évszakok, de a vállalat aktívan törekszik arra, hogy havonta legalább egy önkéntes részvételre adódó lehetőséget kínáljon a dolgozóinak. Fontos kiemelni, hogy bár cégcsoport szinten követelmény a társadalmi felelősségvállalással és az önkéntességgel való foglalkozás, azonban a programokon való részvétel a munkavállalók felé alapvetően nem elvárás, hanem egy lehetőség, amellyel évről-évre egyre többen élnek. 2024-ben például a közel 150 főt számláló vállalat 80 munkavállalója vett részt, összesen 750 óra önkéntes tevékenységben.

A vállalat önkéntes gyakorlatának egyik különlegessége, hogy rendkívül sokszínű, ezzel is biztosítva azt vállalati oldalról, hogy minél több, az önkéntességre nyitott, munkavállaló megtalálja a számára legérdekesebb és legértékesebb lehetőséget. Mindemellett az is elmondható, hogy bár a programok egy része központilag van szervezve, lehetőség van arra is, hogy a munkavállalók saját program ötleteket hozzanak és bonyolítsanak le, növelve ezzel az önkéntesség iránti érdekeltséget és érintettséget a dolgozók körében.

Közösségi aktivitások. Az önkéntes tevékenység egy részét a könnyedebb, közösségi aktivitások jelentik, mint például helyi települések óvodáiban való kerítés- vagy játékfestés, kórházi falfestések, folyósói dekorációk készítése, raklap bútorok összeállítása, állatmenhelyi kutyasétáltatás, jótékonysági futóverseny szervezése vagy éppen a környező falvak falunapjain, interaktív program lehetőségek biztosítása. Tavasszal és nyáron teret nyernek a hulladékgyűjtő és faültető önkéntes lehetőségek, melyekhez legtöbbször iskolai videós- és rajzpályázatok is kapcsolódnak. Továbbá, más szervezetekkel együttműködve rendszeresen valósítanak meg olyan eseményeket, mint a véradás, közös főzés anyaotthonok és hajléktalanok számára vagy az Együtt Gyermekeinkért Jótékonysági Futóverseny.

Adományozási projektek. Mindemellett, a szezonális programok közül ki kell emelni a karácsonyi ajándékgyűjtést, amely a logisztikai csoport kezdeményezésével valósul meg. A program keretében élelmiszercsomagok mellett, felajánlott játékokat, ruhákat ajándékoznak a résztvevők, az egyes települések szociális dolgozóinak segítségével meghatározott, rászoruló családok számára. Emellett, immáron három éve, a női munkavállalók jelentős része részt vesz a Nőnap alkalmából lebonyolított saját Lányka csomagok programban, amely a nem Nem Luxus Táska kezdeményezés mintájára született. Ennek keretében, helyi iskolákban tanuló, hátrányos helyzetű kislányok részére állítanak össze higiéniás csomagokat. Idén márciusban például a 25 női munkavállalóból, 17-en vettek részt a kezdeményezésben, amelyhez a helyi iskolák tantestületei is csatlakoztak. Így összesen 39 kislány kapott női higiénés csomagot, illetve ékszereket, női retikült vagy hátizsákot. Az idei év különlegessége volt továbbá az is, hogy a csomag tartalmazott egy, a Holcim női munkavállalói által készített re-textil pipere táskát is, amit régi textilekből varrtak a munkavállalók.

Szakmai önkéntesség. Az önkéntes tevékenység másik fő pillére a szakmai önkéntesség, melynek célja elsősorban, a környező iskolákban tanuló diákok szakmai tudásának bővítése. Ez több formában is megvalósul: például rendszeres tematikus gyárlátogatások lebonyolításával, illetve szakmai előadások tartásával. A szakmai önkéntesség másik formája. a civil szervezetek szakmai tudásának bővítéséhez járul hozzá. A SIMPACT Közhasznú Nonprofit Kft. és az Erste Bank másfél éve futó kezdeményezéséhez a Holcim is csatlakozott. Ennek keretében, három munkavállaló önkéntes alapon mentorál civil szervezeteket a tavaszi félévben, kapacitás- és likviditástervezés, illetve dokumentum-kezelés témákban. Mindezzel támogatva azt, hogy a piacon megszerzett szakmai tapasztalatok a civil szférában is kamatoztathatóak legyenek.

Mentorálás. A TanulóTárs Program keretén belül a Királyegyházi Általános Iskolában, ötödik osztályos diákokkal foglalkoznak a munkavállalók a napközi ideje alatt: elsősorban matematikából, természetismeretből, nyelvtanból és történelemből támogatják a diákokat a szükséges tudás elsajátításában.

A vállalati önkéntesség előnyei és kihívásai

A Holcim Magyarország Kft. esetében az önkéntes tevékenység jól láthatóan szerves része a vállalati kultúrának és a munkavállalók mindennapi életének. A vállalati önkéntesség kapcsán a legfőbb, munkavállalók által kiemelt előny, hogy a dolgozóknak lehetőségük van szabadabb környezetben megismerkedni egymással, akár olyan kollégák esetében is, akikkel a napi munkafolyamatok során nem találkoznak alapvetően. Mindez pedig aktívan hozzájárul a dolgozók munkavállalói jólétének erősítéséhez is, ami hosszú távon elősegíti a lojalitás és vállalat iránti elköteleződés kialakulását.

Ezzel szemben viszont kihívást jelent az, hogy az önkéntes tevékenységre fordítható időt össze kell egyeztetni a napi feladatokkal, teendőkkel, illetve több ízben előfordul, hogy hiányzik az általános nyitottság is az önkéntesség irányában. A Holcim-nél az előbbit a munkaidőbe részben beépíthető önkéntességgel, utóbbit pedig érzékenyítő programok, már meglévő mentál higiénét támogató kezdeményezésekbe való, beépítésével próbálják kezelni.

Emellett, a vállalat sok esetben találkozik a helyi közösségekkel való együttműködések nehézségével is. Ezek esetében, az előre ismert programok előzetes bekérésével törekszik a cég a gördülékeny és tervezhető együttműködések megvalósítására; motiválva a civil szervezeteket is arra, hogy hatékonyabbá váljon a működésük

A vállalati önkéntességhez kapcsolódó kommunikáció

A láthatóan széleskörű vállalati önkéntes tevékenység önmagában is nagyon fontos, de stratégiai eszközként akkor alkalmazható optimálisan, ha a konkrét tettekhez transzparens és hatékony kommunikáció is társul. Éppen ezért a cégnél külön figyelmet fordítanak arra, hogy az említett tevékenységek mind a belső, mind a külső kommunikációban is megjelenjenek.

Az alkalmazottak számára például minden hónap elején előre elküldik a várható önkéntes eseményeket, illetve digitális faliújságon is megjelennek a szükséges információk és a vállalat chatbotjába is integrálva vannak az aktuális lehetőségek. Emellett például a dolgozók, az ebédlő tálcákon található alátéteken felhívó, érzékenyítő célzattal rendelkező üzenetekkel találkozhatnak. Végül pedig, a negyedévente tartott dolgozói értekezleteken dedikált tere van az önkéntességgel, társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos eredmények bemutatásának.

A társadalmi felelősségvállalás terén elért eredményeit kifelé is aktívan kommunikálja a vállalat. Ennek felülete elsősorban a közösségi média (Facebook és LinkedIn), ahol képes-szöveges beszámolókat osztanak meg az eseményekről. Továbbá, a különböző sajtóanyagok, CSR témájú részeiben is megjelennek a kapcsolódó hírek és az évet összegző, következő évet bemutató digitális anyagokban is mindig helyet kap a vállalati önkéntesség is

A vállalati önkéntességen túl – a környezetvédelem és a szervezeti kultúra erősítése

A vállalat társadalmi felelősségvállalása természetesen nem merül ki az önkéntesség terén. A Holcim aktívan törekszik arra, hogy az olyan munkavállalókat célzó programjaival, mint a tematikus Egészség-, Munka- és Környezetvédelmi Napok – ahol a résztvevők például masszázson, jóga és gyógytorna foglalkozásokon, hangtálas meditációkon vehetnek részt -, illetve az edzőterembe járás támogatásával hozzájáruljon az alkalmazottak fizikai és mentális egészségéhez. Továbbá a nyitott iroda kultúrájával, a negyedéves megbeszélésekkel, illetve a havonta megrendezett Reggeli az Ügyvezetővel programmal és a szervezeti egységek közös egyeztetéseivel arra is figyelnek, hogy a munkavállalói légkör transzparens, hatékony és mindeközben pedig jó hangulatú legyen.

A vállalat nem csak önkéntes módon járul hozzá a helyi közösségek támogatásához, hanem meghatározott keretek között rendszeresen szponzorál különböző projekteket is. Jó példa erre, a 2018 óta futó Holcim Közösségi Érték Program, melyre minden évben helyi civil szervezetek pályázhatnak projektötleteikkel. 2024-ben ezen program keretében 25 projekt került megvalósításra, több, mint 10 millió forintértékben, 11 érintett településen.

Végül, de nem utolsó sorban, a cég nagyon fontosnak tartja, a környezettudatos hozzáállást, nem csak a vállalati életben, de az egyének mindennapjaiban is. Éppen ezért a már említett, ehhez kapcsolódó önkéntes programok (előadások, faültetés, hulladékgyűjtés, környezetvédelmi pályázatok meghirdetése) mellett, a Holcim betON című podcast csatorna, „Zöld Gondolatok beszélgetéssorozatának elindításával a cég fő törekvése a fenntarthatósághoz kapcsolódó szemléletformálás és ismeretterjesztés nem csak a vállalat közvetlen környezetében, de egy szélesebben elérhető csoport körében is.

„Célunk, hogy a fenntartható működésen túl a hazai építőipar és a társadalom zöld mozgatórugói legyünk és egy mindenki számára élhető jövőt teremtsünk.”

Díjak, elismerések

A Holcim Magyarország Kft., a stratégiai fontosságú és ezért részletesen kidolgozott, a vállalati kultúrába szervesen beépült CSR tevékenységéért – melynek a vállalati önkéntesség is fontos része – számos elismerésben részesült már az évek folyamán. 2013-ban CSR Hungary Díjat, 2018-ban Üzleti Etikai Díjat, 2020-ban Év felelős foglalkoztatója díjat, 2021-ben pedig az előbbi mellett a Kiemelkedő Társadalmi szerepvállalásért díjat is elnyerte a vállalat.