Béla-Csovcsics Andrea, egyetemi tanársegéd (Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar, Üzleti Tudományok Intézete, Marketing Szakcsoport) és Mészáros Dorottya, másodéves FOSZK hallgató (Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar, Kereskedelem és marketing (marketingkommunikáció szak) esettanulmánya a szegedi Innomedio Kft., mint kisvállalkozás társadalmilag felelős szerepvállalásáról.
Az Innomedio Kft. egy 2007-ben alapított, 100 százalékban magyar tulajdonú középvállalkozás, amelynek székhelye Szegeden található. Főtevékenysége az internet alapú, saját fejlesztésű ügyviteli szoftverek tervezése és fejlesztése. Legfőbb termékük az InnoTMS rendszer, amelyet folyamatosan bővítenek különböző modulokkal. Az általuk fejlesztett megoldások lehetővé teszik a vállalkozások számára, hogy egyetlen integrált rendszerben kezeljék teljes ügyviteli folyamataikat, növelve ezzel hatékonyságukat és átláthatóságukat. Jelenleg 36 munkavállaló dolgozik a szegedi Szilánk közben található irodaházban, akinek egynegyede nő, a többi dolgozó férfi.
Fiatalos lendületük és összetartásuk nemcsak a mindennapi munkavégzésben, hanem a vállalaton kívüli eseményeken is megmutatkozik. Legyen szó csapatépítő programokról vagy társadalmi felelősségvállalás keretében végzett önkéntes tevékenységekről, minden helyzetben egy jól szervezett, produktív és pozitív szemléletű közösségként vesznek részt. Társadalmi felelősségvállalásukat jellemző tevékenységek között az adományozás és az önkéntes munkavégzés egyaránt megjelenik, sőt kéz a kézben jár. Vállalati önkéntes projektjeiket 2020-tól kezdődően szervezik, azóta azonban évenkénti rendszerességgel. Minden évben az egész kollektíva – munkaidőben – legalább egy teljes napot szán arra, hogy a lokális problémák megoldásában aktívan részt vegyen. A munkavállalók kifejezetten érdeklődnek az önkéntes projektek után és kivétel nélkül, mindenki aktív résztvevője.
Az Innomedio Kft. lokális társadalmi felelősségvállalásának példái
2020-ban kezdték meg önkéntes munkájukat a Tappancs Állatvédő Alapítványnál, ahol tereprendezéssel, takarítással és kerítésépítéssel segítettek. 2021-ben visszatértek ide, ekkor az udvar rendbetételét, padok és asztalok csiszolását és festését végezték el.
2022 szeptemberében egy teljes napot szántak a Makray Fogyatékkal Élő Gyermekek Nappali Intézményének, ahol kapukat, korlátokat, ajtókat festettek, takarítottak és őszi dekorációkat készítettek. Karácsonykor is támogatták az intézményt a karácsonyi üdvözlőlapokra és ajándékokra szánt összeg felajánlásával. Ez a megmozdulás sokkal komolyabb tervezést és szervezést igényelt, hiszen az intézményben gondozott személyek kötött napirendjéhez igazodni kellett, mindennapjaikat megzavarni nem lehetett, tehát előzetesen tisztázásra szorult, hogy az önkéntesek mit csinálhatnak és mit nem.
2023-ban a Fatima Ház Alapítvány ásotthalmi táborhelyén végeztek tereprendezést, festést és kertészeti munkákat. A nap végén ajándékcsomagot adtak át, amely tanulást és szórakozást segítő eszközöket tartalmazott.
Az Innomedio Kft. esetében a vállalati önkéntes tevékenységek körében egyaránt találkozhatunk alulról és felülről jövő kezdeményezésekkel. A vállalat vezetése kifejezetten nyitott a munkavállalók által tett javaslatokra arra vonatkozóan, hogy ki legyen a vállalati önkéntes projektjük kedvezményezettje. Ezáltal a munkavállalói elképzelések is megvalósulhatnak ezen a téren, ami jó érzést vált ki a lelkes kezdeményezőkből, akik akár személyes tapasztalaikból, élményeikből kiindulva szorgalmazhatnak önkéntes programot. Munkavállalói ötlet alapján valósult meg a Tappancs-projekt és a Fatima Ház Alapítvány támogatására irányuló első közös megmozdulás is.
Az alulról érkező kezdeményezéseknek köszönhetően a cég több területen is szívesen nyújt támogatást a szegedi alapítványoknak. Nem a működési terület határozza meg választásukat, hanem egy személyes élmény, egy érdeklődési kör. Azonban kiválasztási szempont náluk, olyan szervezetek segítése, amelyek valóban rászorulnak a támogatásra, valamint „talán annyira nincsenek a fókuszban.” A szervezet kiválasztása során a vállalat képviselői „terepszemlét” tartanak, hiszen az Innomedio Kft. számára valóban fontos, hogy megfelelően be tudjanak csatlakozni a munkálatokba, „ténylegesen tudunk értéket teremteni, ahol a munkánknak van valódi eredménye, […] hogy annak ők [kedvezményezett szervezet] hosszabb távon élvezik a hasznát.” Mindezek mellett a vállalat számára fontos a kölcsönös szimpátia, hiszen az elengedhetetlen a közös munkához, a „partneri kapcsolathoz”. Ezt a kölcsönös rokonszenvet az Innomedio Kft. már kialakította hátrányos helyzetű gyermekeket segítő és táboroztató alapítvánnyal, állatmenhellyel, illetve fogyatékkal élőkkel foglalkozó szervezettel egyaránt.

Milyen motivációk állnak a vállalati önkéntesség hátterében?
A vállalati önkéntesség megvalósulásához számos motiváció hozzájárulhat. Az Innomedio Kft. központi motívumnak tartja, „hogy visszaadjanak valamit a társadalomnak, értéket teremtsenek és példát mutassanak, miszerint KKV szereplőként is megvalósítható az önkéntesség.” A KKV szektor szereplői úgy vélhetik, hogy számos akadály játszik közre abban, amely önkéntes szerepvállalásukat meggátolja. Az Innomedio Kft. esetében az önkéntességet hátráltató tényezők semmilyen formában nem jelentkeztek, minden önkéntes program gördülékenyen került megszervezésre, az alkalmak jó hangulatban teltek és a szereplők elégedetten tekintenek vissza az önkéntes projektre. Az értékteremtés és a társadalmilag felelős gondolkodás mellett megjelenik a csapatépítés motivációja is, amely lényeges ösztönzője az önkéntes programok megteremtésének: „A motiváció az az, hogy szegedi cégként valami pluszt is tudunk adni annak a helyi közösségnek, amelynek mi is részesei vagyunk. Nyilván ez egy csapatépítő foglalkozás is, de közben egy olyan csapatépítő foglalkozás, ami ad is valamit egy harmadik félnek, és közben élményt is ad, és élményt is teremt a cég dolgozói számára.”
Amire a vállalati önkéntesség megoldás lehet
Egyrészt egy olyan tevékenységről van szó, amely jól kommunikálható a vállalat honlapján, LinkedIn profilján és Facebook oldalán, tehát része a marketing tevékenységnek. Az Innomedio Kft. számára az elsődleges cél a kommunikációval kapcsolatban az, hogy másokat is ösztönözzenek a vállalati – de akár az egyéni – önkéntességre. Hazánkban a kkv -szektorban még kevésbé elterjedt a társadalmi felelősségvállalásnak ezen formája, míg a nagyvállalati szférában az önkéntességi programok gyakran részét képezik a CSR-stratégiának. Az Innomedio Kft. a közösségi médiában megjelenő posztjaik segítségével elsősorban arra szeretnének rámutatni arra, hogy „a vállalati önkéntesség gyakorlata kkv-ként is teljesen megvalósítható, meg lehet mozgatni egy csapatot.” A vállalati önkéntesség tehát nem kizárólag a nagyvállalatok kiváltsága, hanem minden vállalat számára rendelkezésre álló, társadalmi felelősségvállalási forma. Az önkéntes megmozdulásokat bemutató kommunikáció előnyei a partneri kapcsolatok kialakítása során is érezhetőek. Egy külső szemlélő számára pozitívum lehet, hogy egy vállalatnak van CSR tevékenysége, ami erősítheti a cég társadalmi megítélését és hitelességét. Hiszen azt sugallja, hogy „a cég nem csak saját magára gondol”. Ez olyan jelentőségű a vállalat életében, hogy az állásinterjúra érkezők számára is már felvázolásra kerül az éves rendszerességű vállalati önkéntesség.
Másrészt egyértelműen képes erősíteni a csapatszellemet és a tagok közötti kohéziót. „Tehát ez egy olyan pluszt ad a mindennapoknak és a csapatkohéziónak, a csapat összetartásnak, amely nagyon-nagyon hasznos. Ez nemcsak egy segítség, hanem ez egy csapatépítő, egy közös élmény, egy közös téma, amely jobban összekovácsol.” Az önkéntes projektek alkalmával olyan kollégák működnek együtt, akik a hétköznapok munkavégzésekor nem feltétlenül kapcsolódnak, így ez erősíti a vállalaton belüli kapcsolatokat. A programban résztvevő munkavállalók gyakran emlegetik a közös élményeiket, például amikor együtt festettek, fát vágtak és örömet szerezhettek rászorulóknak. A Fatima Ház Alapítvány ásotthalmi táborában végzett munkájukat honoráló oklevél és rajzok – amelyeket a táborozó gyerekek készítettek – irodájuk falát díszítik. Ahogyan az a naptár is, amelynek a szeptember hónapot tartalmazó oldalán az Innomedio Kft. munkatársainak csoportképe szerepel, megköszönve ezzel az előző év szeptemberében végzett egész napos munkájukat. Ezt a vállalat egy különösen szép gesztusnak tartotta, „egy nagyon megtisztelő ajándéknak.
Harmadrészt a munkavállalók olyan feladatok ellátásában vesznek részt, amely mindennapjaik részét általában nem képzik (például festés, favágás, faültetés, dekoráció készítés stb.), ezért egyeseket komfortzónájukból mozdít ki, mások arról számolnak be, hogy az önkéntes nap lehetőséget ad számukra, hogy kiszakadjanak a mindennapi munkájukból és olyan tevékenységet végezzenek, amely teljesen eltér a megszokott feladataiktól. Ez felszabadító érzés lehet, mivel lehetőséget biztosít a stressz levezetésére és az új tapasztalatok szerzésére. Az Innomedio Kft. – amely ügyviteli szoftverek tervezésével és fejlesztésével foglalkozik – esetében a munkavállalók jelentős része a képernyő előtt ülve végzi szellemi munkáját, amelyet olykor jó megtörni egy, a természetben töltött, fizikai munkát igénylő tevékenységgel. „Ugye nekem favágás lesz a feladatom?” – érkezik a kérdés az önkéntes napot szervező személyhez.
Az Innomedio Kft. támogatási programjainak példái
A szegedi cég esetében a vállalati önkéntes munka és a pénzbeli támogatás kéz a kézben jár. Az elmúlt 4 év gyakorlata szerint, a vállalkozás azt az alapítványt támogatja pénzbeli adományával is, amelyiknél önkéntes munkát is vállalnak. Támogatásuk egyrészt megjelenik a cég által tett felajánlásban, másrészt a munkavállalók által, a karácsonyi tombola alkalmával összegyűjtött összegben. Emellett pedig az önkéntes munkájuk során felhasznált anyagokat és eszközöket is természetesen a vállalkozás saját költségeinek tekinti.
Ugyanakkor szívesen támogatnak anyagilag egy-egy ügyet, amely megérinti a munkavállalókat. Ilyen ügyön felbuzdulva gyűjtöttek össze a Karitáció Alapítvány számára 150 tábla csokoládét, amely a kórházi gyermekeknek okozott örömet. 2021 karácsonyán pedig egy negyedik osztályos, ritka genetikai rendellenességgel élő kislány és családja számára ajánlották fel adományukat.
Az Innomedio Kft. egyre tudatosabban kezeli az adományozási tevékenységét is, hiszen előre egyeztetnek a kedvezményezett szervezettel, hogy konkrétan milyen adományra van szükségük. Hiszen, ahogyan az interjúalanyunk – aki szociális szférához köthető társadalomtudományi tanulmányokat végzett – is fogalmazott „a rossz adományozás a legrosszabb”. A kollektíva érzékenységét mutatja az is, hogy az irodaházban megrendezett véradásokon, több kolléga is előszeretettel részt vesz.
Vajon a 2025-ös tavasz is a vállalati önkéntesség jegyében fog telni az Innomedio Kft.-nél?
Igen. A cég már elkezdte szervezni a 2025-ös évre tervezett önkéntes projektjét, amelynek kedvezményezettje ismét a Fatima Ház Alapítvány. Emellett idén már szellemi munkát is nyújtanak támogatásként, azonban ez nem érint minden munkavállalót. Ebben az esetben – az eddigiektől eltérően – a kezdeményezés egy olyan szervezettől indult, amelynek célja, hogy tanulmányaikat folytató fiatalok testközelből megtapasztalhassák miként működik egy cég a valóságban.
Az Innomedio Kft. példája rávilágít arra, hogy a KKV-k is hatékonyan működtethetnek önkéntes programokat, amelyek mind alulról, mind felülről jövő kezdeményezések révén valósulnak meg. Habár – elmondásuk alapján – egy olyan weboldal kifejezetten segítené őket, hogy vállalati önkéntes programjaikat megszervezzék és lebonyolítsák, amely összehozza a potenciális kedvezményezetteket és azokat a vállalatokat, amelyek önkéntes munkaerőt kínálnak. Egyfajta találkozási pontot jelentene számukra, amely a szervezetek felkutatásával járó munkát csökkentené le.
Az önkéntességgel kapcsolatosan a munkatársaik hisznek abban, hogy ezek az alkalmak nemcsak a csapatkohéziót erősítik, hanem hozzájárulnak egy nyitottabb, közvetlenebb munkahelyi légkör kialakításához is. Az ilyen együttműködések révén hatékonyabb belső kommunikáció valósul meg, amely nemcsak a munkatársak közötti kapcsolatokra, hanem a partnerekkel és ügyfelekkel folytatott kommunikációra is pozitív hatással van.

Az esettanulmány alapjául szolgáló interjú Varga Tamás Ottóval, az Innomedio Kft. Back Office vezetőjével készült, aki maga is kezdeményezője egyes, a vállalatnál megvalósuló önkéntes projekteknek. Az esettanulmány képillusztrációjátszintén Varga Tamás Ottó bocsátotta rendelkezésünkre. Ezúton is köszönjük Tamásnak a közreműködést!